Meer vrouwen in credit management

fallback
Het aantal vrouwelijke credit managers is gestegen naar 19 procent, 81 procent van de beroepsgroep is man. Marielle Kitsz, credit manager bij L'Oreal Nederland BV, verwacht dat dat percentage in de toekomst gelijk wordt getrokken. 'Vrouwen zijn bij uitstek goed in de communicatie die het vakgebied nodig heeft.'

Credit management blijft een beroep dat vanuit de financiële functie overwegend mannen aantrekt. De mannelijke dominantie is in de afgelopen vijf jaar wel afgenomen, zo blijkt uit onderzoek van de Vereniging voor Credit Management. In een vergelijkbaar onderzoek uit 2000 was 89 procent man en 11 procent vrouw. Naar verwachting blijft dat aantal groeien. Van de credit managers van dertig jaar of jonger is ruim eenderde vrouw (36 procent). In de leeftijdcategorie 30 tot 35 is een kwart vrouw. Bij 40 jaar en ouder is slechts 14 procent vrouw. Ook Kitsz verwacht dat het aantal vrouwelijke credit managers de komende jaren zal aantrekken. ‘Zeker omdat in het vak naast financiën ook communicatie belangrijk is. Van oudsher zijn vrouwen daar goed in.’

Focus
Kitsz deed zelf de Hogere Europese Beroepenopleiding en rolde – zoals zoveel credit managers – als vanzelf het vakgebied in. ‘Op die opleiding was veel aandacht voor communicatie. Ga maar presenteren in het Duits. Dat soort dingen. Aan die focus heb ik nog steeds veel.’ Van de credit manager vandaag de dag worden verschillende competenties verwacht: juridische, financiële, bedrijfseconomische en communicatieve vaardigheden. Daarbij is het noodzakelijk om het belang van op tijd betalen onder de aandacht te brengen bij sales. Kitsz begon na haar opleiding bij een ministerie en werkte achtereenvolgens bij een telecomaanbieder en een ziektekostenverzekeraar. Daarna ging ze bij het cosmeticaconcern L’Oreal aan de slag.

Tevreden
‘Ik heb eerst aan de andere kant gezeten, ik was verantwoordelijk voor de autorisatie van de facturen.’ Aanbeland aan de andere kant is de uitdaging om alle redenen om niet te betalen weg te nemen. Kitsz: ‘Een tevreden klant betaalt. Dat is ons motto.’ Dat betekent dat het contact over credit management met de klant zo laag mogelijk in de organisatie moet worden gelegd. ‘In ons geval bij customer service: daar vindt het hele traject van order tot cash plaats.’ Als credit manager is het de taak van Kitsz om dat bewustzijn in de organisatie in te brengen. ‘Dat betekent niet alleen in een beleidsplan de lijnen uitzetten, maar ook de interne communicatie verzorgen.’ Alle inspanningen werd beloond, de Days Sales Outstanding is gedaald. ‘In de maand mei bijvoorbeeld was deze slechts 20 dagen. Uitermate goed in een economisch gezien moeilijke tijd.’

Gerelateerde artikelen