Sportscholen als Basic-Fit zullen mogelijk hun verdienmodel moeten herzien om na de coronacrisis nieuwe crises te kunnen overleven.

Basic-Fit was een van de zwaarst door corona geraakte bedrijven op de Nederlandse beurs. Sportscholen moesten meerdere malen en vaak voor langere tijd hun deuren sluiten. En dat terwijl een fors deel van de operationele kosten gewoon doorliepen. Tel daarbij op dat Basic-Fit zijn leden flink compenseerde voor de strenge maatregelen en het is te begrijpen dat verliezen zich opstapelden. Krimp dus, iets wat niet echt in het DNA van de fitnessketen zit. Het bedrijf is actief in enkele van de meest aantrekkelijke markten van Europa, namelijk Nederland, België, Luxemburg, (fors in) Frankrijk en (stevig groeiend in) Spanje. En ook Duitsland staat nadrukkelijk op de rol.

Door het einde van de coronamaatregelen moet de groei terugkeren. Daarbij rekenen sportscholen op een gezondheidshype na corona. De branche verwacht te kunnen profiteren van een groeiend gezondheidsbewustzijn bij de consument.

Flexibilisering verdienmodel
Basic-Fit is een marketingcampagne begonnen en verwacht eind dit jaar 3,5 miljoen abonnementhouders te hebben (een plus van 1,3 miljoen ten opzichte van ultimo 2021). Dit jaar verwacht het bedrijf uit te komen op een omzet van 800 tot 850 miljoen euro, met een onderliggende ebitda van circa 225 miljoen euro. Het bedrijf hanteert een eenvoudig lidmaatschapsmodel en biedt ongecompliceerde, essentiële en effectieve fitnesservaringen die zowel betaalbaar als gemakkelijk toegankelijk zijn voor iedereen. Voortbouwend op zijn jarenlange expertise, combineert Basic-Fit dit voordelige lidmaatschapsmodel met hoogwaardige fitnessapparatuur en -technologie, virtuele en live groepslessen en deelbare gezinspassen.

Mogelijk is het ook tijd voor flexibilisering van het verdienmodel. In tijden van economische malaise willen mensen af van vaste lasten (zoals abonnementen). Mogelijk kan het abonnementsgeld bij Basic-Fit wel terug naar een laag basic niveau, gekoppeld aan een pay-per-use (bestede tijd, apparaatgebruik en dergelijke)?

Onverwachte kostenpost
Immers, er komen wat donkere wolken aan. In de eerste plaats is daar de energiecrisis. Dat zal een forse en onverwachte kostenpost zijn voor de fitnessketen. En eentje die niet zit opgesloten in het vaste abonnementsmodel. Daarnaast is er een economische crisis. Die leidt mogelijk enerzijds tot geringer bezoek omdat mensen minder te besteden hebben, en anderzijds tot hogere personeelslasten (hogere lonen) – wat ook niet ligt opgesloten in het huidige verdienmodel. Een dubbel ‘whammy’.

Verder verkocht investeringsmaatschappij 3i minder dan een jaar geleden (november 2021) een fors deel van haar 13,4 procentsbelang in de keten. Deze transactie leverde 3i circa 200 miljoen euro op. En 3i verkocht het aandelenpakket precies voor het moment dat de koers van Basic-Fit een neergang inzette. Een neergang die tot op de dag van vandaag gestaag aanhoudt.

Waardedrukkend effect
Het zette beleggers in ieder geval aan het denken – wat wist 3i wat andere beleggers niet wisten? Een sentiment dat niet zo maar uit de koers is weg te masseren. Daarbij, er is weliswaar voldoende geld in kas voor expansie, maar als er straks cash nodig is voor de financiering van verlies, dan kan dat louter door een (claim)emissie… 

Dat er wat moet gebeuren is duidelijk; het aandeel Basic-Fit daalt substantieel harder dan de index. Hijgend aanhaken is onvoldoende. De conditie moet omhoog – zoveel is duidelijk.


Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en auteur van het boek Vensters op waarde.