"Maak de circulaire economie belangrijk voordat het urgent wordt" is het motto bij het boek Route Circulair - een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel dat donderdag 2 november 2017 bij de Circulair Expo in Hoofddorp is gepresenteerd.

Het afgelopen jaar heeft een team van onderzoekers wetenschappelijk praktijkonderzoek gedaan onder ruim 31 beslissers van bedrijven als Auping, Canon, DSM en Philips. Zij laten zien dat circulaire bedrijfsmodellen kansen biedt en dat grondstoffenschaarste niet altijd de belangrijkste drijfveer is voor circulaire innovatie. 

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Kirkman Company, Powered by Meaning en Erasmus Universiteit Rotterdam, en onder begeleiding van een commissie bestaande uit donateurs van Stichting Management Studies. 
 
De circulaire economie is een trend. Wekelijks lees je erover in de krant of kan je een congres bijwonen over hoe wij de circulaire economie succesvol maken. Maar wat wordt er nou daadwerkelijk van bedrijven verwacht die met de circulaire businessmodellen aan de slag willen? En op welke onderdelen van de organisatie moet je sturen om echt impact te maken?
 
Veelal is de gedachte dat eindige grondstoffenschaarste de belangrijkste motivatie is voor bedrijven om de circulaire economie te omarmen? Bedrijven zien dit echter niet altijd als belangrijkste drijfveer voor circulaire innovatie. Deze nieuwe manier van organiseren biedt met name kansen voor innovatie en kostenbesparing. De intrinsieke motivatie om ‘goed te doen’ sluit daarop aan.
 
Kansen van circulaire busninessmodellen
De belangstelling van de circulariteit groeit. Dit bewijzen de 31 geïnterviewde organisaties voor het boek ‘Route Circulair’. Zo zorgt een circulair bedrijfsmodel ervoor dat bedrijven efficiënter omgaan met materialen, verlaagt dit het afval en vermindert het de afhankelijkheid van grondstoffen. Daarbij kan een circulair businessmodel zorgen voor kostenverlagingen en kunnen technologische product- en procesinnovaties leiden tot betere bedrijfsprestaties. Ook blijkt vaak dat kwalitatieve hoogwaardige producten en diensten baat hebben bij een circulair businessmodel. 
 
Natuurlijk is een transformatie van een bedrijf naar een circulair businessmodel in het geheel geen sinecure. De ‘early adopters’ zijn vandaag al begonnen met het zetten van de eerste stappen. De transitie naar een circulair bedrijfsmodel heeft gevolgen voor de gehele organisatie, waarbij ook de keten onder de loep genomen moet worden. Partnership is hierbij de sleutel tot succes!