Betalingsachterstanden zijn voor dertig procent van de Nederlandse bedrijven een reden om de samenwerking met een zakelijke klant direct op te zeggen.

Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfsdataspecialist Altares Dun & Bradstreet, uitgevoerd onder 350 eindbeslissers in het Nederlandse bedrijfsleven. Maar liefst een derde (32%) van de eindbeslissers geeft zelfs zakelijke klanten met wie ze een goede relatie hebben geen extra ruimte bij betalingsachterstanden.

29 procent van de eindbeslissers gaat daar nog verder in: zij vinden het acceptabel dat ze een slechte relatie hebben met de klant, zolang hij of zij maar netjes betaalt. Mannen lijken de relatie minder belangrijk te vinden dan vrouwen. Onder de mannen vindt 35 procent een slechte relatie prima als er maar betaald wordt, terwijl slechts 21 procent van de vrouwen er vrede mee heeft.

Ondanks de strenge houding tegenover het betaald krijgen van de rekeningen, geeft drie op de vijf (59%) eindbeslissers hun medewerkers de vrijheid om zelf afspraken te maken bij betalingsachterstanden. Als facturen uiteindelijk niet betaald worden en de financiële administratie er achteraan moet, vindt bijna zestig procent (59%) dat er opslag moet komen op een factuur.