Regering komt belofte niet na: toch hogere BPM, gemiddeld 450 euro per auto.

De overheid int volgens brancheverenigingen RAI en BOVAG honderden miljoenen euro's te veel BPM, gemiddeld 450 euro per auto. De belofte van bewindslieden dat een nieuw toegepaste emissietest voor CO2 niet tot hogere BPM-inkomsten mag leiden, wordt volgens RAI en BOVAG niet nagekomen. Zij roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen.

Volgens de brancheverenigingen betalen autokopers vanaf 1 juli volgend jaar structureel circa 200 miljoen euro te veel BPM. Daarnaast stellen zij op basis van een onderzoek van KPMG dat sinds 1 september 2017 tot aan de overgang naar de nieuwe BPM-tabellen op 1 juli 2020 de overheid ook al 600 tot 650 miljoen extra BPM-inkomsten ontvangt.

BOVAG en RAI zijn het niet eens met de uitleg van staatssecretaris Menno Snel dat de BPM-stijging vooral het gevolg is van de verkopen van grote, zwaardere auto’s die meer CO2 uitstoten. Vooral de kopers van kleinere auto’s zouden namelijk de dupe zijn.

Word een onmisbare business partner

Als controller kun je niet stil blijven staan. Je wilt de managers proactief ondersteunen bij het nemen van beslissingen in strategische situaties. Wat is hiervoor de juiste aanpak? Volg de training De Controller als Business Partner.

Bekijk het programma

(bron: ANP)