Leo Frijlink, CFO Econocom: MVO begint bij jezelf

fallback
Leo Frijlink, CFO van Econocom is genomineerde voor de CFO Award 2006 in de categorie Niet-beursgenoteerd.

Geboortejaar: 1964
Opleiding: Middelbare detailhandelschool.
Loopbaan: De CFO van Econocom trad twintig jaar geleden in dienst bij het ICT-bedrijf. Door middel van diverse cursussen en vooral veel lessen uit de praktijk heeft hij zich opgewerkt tot zijn huidige positie.
Omzet: 112 miljoen euro (2005)
Aantal medewerkers: 26


Profiel
Als iemand het predikaat selfmade man verdient, dan is het Leo Frijlink wel. De CFO van Econocom trad twintig jaar geleden in dienst bij het ICT-bedrijf met net een diploma middelbare detailhandelschool op zak. Door middel van diverse cursussen en vooral veel lessen uit de praktijk heeft hij zich opgewerkt tot zijn huidige positie. Frijlink heeft er mede voor gezorgd dat Econocom uitgegroeid is tot een van de marktleiders op het gebied van ICT-leasing. Bedrijven die moeite hebben om controle te behouden over hun ICT-middelen en uitgaven, zijn bij Frijlink aan het goede adres. Hij is een CFO die zowel intern als extern op transparante wijze de kosten bewaakt.


Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Econocom volgt sinds 2003 de zogenaamde Share V strategie. MVO is daarbij geïntegreerd als een belangrijk component. Met de nieuwe strategie wordt tevens toegewerkt naar een nieuwe organisatie op basis van een customer-intimate model. “Onze medewerkers worden in dit veranderingstraject niet aan hun lot overgelaten, maar uitvoerig begeleid.


Ook in de relatie tot de externe partners staat Econocom een intimate model voor waarbij openheid, eerlijkheid, continuïteit, communicatie en partnership hoog in het vaandel staan. Econocom heeft tevens een communicatieprogramma ingeregeld onder de naam “Harmony”, waarbij de communicatie met klanten, partners en medewerkers centraal staat”, zegt Frijlink.


De belangrijkste doelstelling van het MVO-beleid is transparantie. “In mijn eigen werk vind ik het belangrijk dat er geen verrassingen mogen zijn. ‘Zeggen wat je doet en doen wat je zegt!’. Wanneer je transparant bent en tevens openstaat voor kritische geluiden van bijvoorbeeld klanten en accountants stelt het je in staat om jezelf te verbeteren. Ons ISO-certificaat, de overgang naar IFRS, Corporate Governance, Bazel II en onze klanten dwingen mij en ons bedrijf om open en transparant te zijn.


“MVO begint bij jezelf, dat is mijn visie op het thema. Daarnaast heb je als CFO natuurlijk ook een verantwoordelijkheid voor de uitrol organisatiebreed. Als CFO moet ik ten eerste het goede voorbeeld geven door zelf maatschappelijk verantwoord te handelen. Wanneer je transparant bent zal men als organisatie vertrouwen winnen.


Juist op de momenten dat het nodig is zullen je medewerkers als ook je externe partners sneller meebewegen met ontwikkelingen en oplossingen. Dit is van cruciaal belang voor de bedrijfsvoering in een steeds veranderende markt. Als CFO ben ik natuurlijk medeverantwoordelijk voor het framework waarbinnen onze medewerkers succesvol en met plezier kunnen opereren, waarbij continuïteit gewaarborgd is en waarbij er tevens winst gemaakt moet worden.”

Gerelateerde artikelen