Kwart bedrijven ontwikkelt op dit moment big data-strategie

Een kwart (24%) van de bedrijven in Nederland en België is in 2012 gestart met de ontwikkeling van een big data-strategie. Dat blijkt uit onderzoek van QlikTech, specialist in Business Discovery - user-driven Business Intelligence, uitgevoerd onder meer dan 650 bezoekers tijdens de Business Discovery World Tour 2012.

17 procent van de respondenten gaf aan al te beschikken over een big data-strategie en 8 procent heeft de ontwikkeling ervan gepland staan voor 2013. De meerderheid van de respondenten (49%) gaf echter aan geen behoefte te hebben aan een strategie voor big data.

Tijdens de Business Discovery World Tour bleek dat bedrijven niet het volume, maar de relevantie van data voorop stellen. Daarbij heeft niet alleen het vastleggen van een strategie voor bedrijven geen prioriteit, ook investeringen in big data-analyse worden niet gedaan (53%) of nog uitgesteld tot volgend jaar (29%).

Bas van der Horst, Country Manager Benelux bij QlikTech: “Big data is hot. Toch leidt dit nog niet tot concrete acties en langetermijnstrategieën in het bedrijfsleven. Voor bedrijven is het belangrijk zich te realiseren dat relevante data in combinatie met de juiste gebruiker het succes van data-analyse bepaalt. In de beschikbare actuele data van sales, marketing en supply chain management, kan al eenvoudig en snel meer input voor betere beslissingen worden gevonden. De kunst is een strategie te ontwikkelen die beschikbare data in handen van de juiste personen legt.”

Bron: QlikTech

Gerelateerde artikelen