Structureel geblunder van C-teams wordt hoe langer hoe vaker goed gepraat door nullen en enen de schuld te geven.

De enorme uitglijder van KPN maandag met het nationale 112-net doet het bedrijf af als 'een softwareprobleem'. Wat de maatschappelijke schade ervan is, moet nog bekend worden. Dinsdag was het weer raak: Albert Heijn liep dinsdagochtend twee uur aan omzet mis door een 'softwarefout' met de kassasystemen. De schade zou beperkt zijn. In beide gevallen was het echter volkomen onduidelijk hoe en waarom er iets was fout gegaan met die 'software'.

Het is inmiddels een trend geworden, en zal ongetwijfeld ook meer en meer gebruikt gaan worden om politieke budgetblunders goed te praten. Cybersecurity staat hoog op de agenda van de meeste organisaties (hoewel lang niet altijd actionable), maar het op orde hebben van de eigen software blijkbaar absoluut nog niet. Controllers richten zich hoe langer hoe meer op het beheersen van soft skills binnen de organisatie. Maar hoeveel beheersen de eigen software organisatie al?