KPMG: Technologische innovatie gaat betalingsverkeer ingrijpend veranderen

Bedrijven verwachten wereldwijd dat de technologische innovatie de komende drie jaar gaat zorgen voor een ingrijpende transformatie van de wijze waarop ondernemingen en consumenten bankieren en betalen. Dit blijkt uit het onderzoek 'The Changing Landscape of Disruptive Technologies' van KPMG.

In het onderzoek van KPMG geven ruim achthonderd vertegenwoordigers van grote en middelgrote ondernemingen, durfinvesteerders en startups hun visie op de technologische ontwikkelingen die de komende drie jaar de grootste veranderingen in het wereldwijde zakendoen teweeg gaan brengen.

De ondernemingen voorzien dat betalingen steeds vaker met elektronische betaalmiddelen zullen worden verricht en dat hieraan geen menselijk handelen meer te pas zal komen. Het betalingsverkeer zal in toenemende mate zelfstandig tussen mobiele apparaten worden afgehandeld. 

Grensoverschrijdend handelen neemt toe
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat ruim 40% van de onderzochte bedrijven verwacht dat digitale betaalmiddelen het huidige betalingsverkeer volledig zullen veranderen. “Als gevolg van deze voortschrijdende innovatie zal het doen van internationale betalingen steeds gemakkelijker worden en zullen de voordelen van het grensoverschrijdend handelen tussen ondernemingen steeds groter worden”, verwacht Ank van Wylick, FinTech-partner bij KPMG.

“Digitale betaalmiddelen en platformen gaan niet alleen zorgen voor een ingrijpende transformatie in de manier waarop bedrijven zaken doen. De forse investeringen in FinTech en de veranderende behoeften van klanten zullen ook de wijze waarop de consument omgaat met financiële producten aanzienlijk veranderen. De gebruikte technologieën zijn in hoge mate schaalbaar op mobiele platformen. Hierdoor zal ook de wijze waarop wij kunnen lenen, investeren en verhandelen fors worden uitgebreid. Deze veranderingen zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten. Zij zullen in toenemende mate gebruik gaan maken ‘platformification’, waarbij zij producten en diensten gecombineerd aanbieden op mobiele platformen.”
__________________________________________________________________________
Maak kennis met de 100 meest innovatieve en disruptieve FinTech bedrijven van Europa 
De European FinTech Awards is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de European Fintech Awards.
__________________________________________________________________________

Veiligheid en toegankelijkheid essentieel
De financiële wereld krijgt volgens Van Wylick steeds meer oog voor de commerciële mogelijkheden die FinTech biedt. Van Wylick: “Over de hele wereld zijn de banken aan het experimenteren met de blockchain en andere vormen van gedecentraliseerde opslag van data. Maar de aandacht voor digitale betaalmiddelen zorgt er ook voor dat banken geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen. Veiligheid, toegankelijkheid en de mogelijkheid tot integratie zijn essentieel voor het succes van het gebruik van digitale betaalmiddelen. Nu digitale betaalmiddelen steeds toegankelijker worden en algemeen geaccepteerd raken, wordt de veiligheid ervan steeds belangrijker. Alleen dan kunnen de voordelen ten volle benut worden. Ruim 20% van de onderzochte bedrijven geeft aan dat de veiligheid van digitale betaalmiddelen essentieel is om dit soort producten op termijn succesvol te laten zijn.”

Klant blijvend binden
Bijna de helft van de onderzochte bedrijven ziet het gemak van een voortdurende bereikbaarheid en verbondenheid met het internet als het grootste voordeel voor de consument. Van Wylick: “Dat geldt voor de wijze waarop hij producten aanschaft, maar ook voor de manier waarop hij deze kan betalen. De consument zal hierbij voortdurend op zoek gaan naar de meest vooruitstrevende technologieën om in die behoefte te voorzien. Dit legt extra druk op retailers én op financiële instellingen om producten en diensten te blijven vernieuwen en op deze manier de klant blijvend aan zich te binden.”