Mensen en bedrijven die zogenoemde sjoemeldiesels hebben gekocht van VW hebben recht op compensatie.

Wie een nieuwe Volkswagen, Audi, SEAT of Skoda kocht met zogeheten sjoemelsoftware, heeft recht op een prijsverlaging van 3000 euro, voor een tweedehands auto is dit 1500 euro. Dat geldt voor ongeveer 150.000 auto’s die consumenten kochten bij autodealers die de claimstichting heeft betrokken in de rechtszaak. Een koper mag verwachten dat de auto aan de regelgeving voldoet. Doet die dat niet, dan is een auto minder waard dan de koopprijs, heeft rechtbank in Amsterdam bepaald in de claimprocedure van Stichting Car Claim tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers. Volkswagen gaat in beroep tegen de uitspraak.

Het sjoemeldieselschandaal kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. In sommige landen zijn ook al vergoedingen uitgekeerd.

Guido van Woerkom, bestuurslid van de Stichting Car Claim, is "heel blij" met het oordeel van de rechter. Hij vindt het vooral een goede zaak dat de rechter meent dat Volkswagen aansprakelijk is voor geleden schade. Ook vindt hij het positief dat er meteen al compensatiebedragen zijn genoemd. Van Woerkom wacht wel nog op een uitgebreidere uitleg van de rechter over hoe deze precies tot de genoemde bedragen is gekomen.

De rechtbank heeft woensdagochtend alleen een korte verklaring naar buiten gebracht die, per abuis, te vroeg werd uitgestuurd. Later op de dag wordt het vonnis formeel uitgesproken. Dan komt er ook een uitgebreidere toelichting.

Volkswagen is het niet eens met de uitspraak. Het autoconcern is van mening dat Nederlandse autobezitters helemaal geen financiële schade hebben geleden door het feit dat hun auto's meer uitstoten dan gemeld, zo stelt de Duitse onderneming in een verklaring namens alle betrokken autobedrijven. De affaire zou ook niet tot lagere handelswaardes hebben geleid voor auto's die doorverkocht werden. Volkswagen benadrukt verder na het aan het licht komen van het schandaal proactief stappen te hebben ondernomen om schade voor Volkswagen-rijders te voorkomen.