Klantendata als ruilmiddel

Hoe jonger de klant, hoe meer men bereid is data te delen in ruil voor bijvoorbeeld korting.

Data over eigen woongedrag weggeven in ruil voor korting op de hypotheek is voor drie op de vijf twintigers geen probleem, tegenover bijna de helft van de dertigers en een kwart van alle leeftijdsgroepen. Aan 1.000 respondenten werd in opdracht van digitale platformbouwer Tjip gevraagd in hoeverre ze bereid zijn om – geanonimiseerd en op een veilige manier – data over hun woongedrag, zoals betaalmoraal, te delen met bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker, in ruil voor korting op een eerste hypotheek of adviesgesprekken.

Als de data niet voor korting voor de klant maar voor financieel inzicht en advies voor de leverancier moet dienen, is de bereidheid een stuk lager, 39 procent van de twintigers tegenover 16 procent voor alle leeftijdsgroepen. De les lijkt dus te zijn dat de klant er merkbaar en direct beter van moet worden om de dataset van de leverancier betrouwbaarder te maken. Maakt u zo al – als klant of als leverancier – uw eigen data betrouwbaarder?

(bron: Tjip)

Gerelateerde artikelen