De verwachting is dat bedrijven zich beter ontfermen over gedupeerden.

Bedrijven moeten hun klanten beschermen tegen phishingmails en malafide websites. Worden hun klanten de dupe van online oplichting, dan moeten bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.

Dat vindt een meerderheid van de Nederlanders, zo blijkt uit de Monitor Phishing en Merkvertrouwen 2021 van cyberbeveiliger Mimecast. Het onderzoek toont aan dat cybercriminelen de Nederlandse consument op grote schaal bestoken met nepmailtjes.

Vaak doen ze zich met behulp van een vals (‘gespooft’) e-mailadres voor als een bekend bedrijf. Met name banken worden vaak geïmiteerd door cybercriminelen. 36 procent van de Nederlanders ontving in het afgelopen jaar een phishingmail uit naam van een bank.

Ook webwinkels (22%), bezorgdiensten (20%), streamingdiensten (15%), nutsbedrijven (13%), verzekeraars (12%), reisorganisaties (12%), lokale overheden (10%), nieuwsmedia (10%) en zorginstanties (9%) worden massaal misbruikt voor phishing.

Nederlanders vertrouwen erop dat bedrijven hen hiertegen beschermen. Zo verwacht ruim zeventig procent dat bedrijven ervoor zorgen dat hun website, e-mail en overige communicatie veilig is voor de klant. Ook moeten de bedrijven voorkomen dat hun website wordt nagemaakt (62%) en dat criminelen zich via e-mail voordoen als dat bedrijf (61%).

Ruim een derde (35%) opent zonder te twijfelen e-mails die afkomstig zijn van vertrouwde merken. Bijna een kwart (24%) klikt zelfs zonder aarzeling op de link in een e-mail van hun favoriete merk. Het vertrouwen van de klant loopt een flinke deuk op na een geslaagde phishingaanval waarbij een merk werd misbruikt. De helft van de consumenten geeft daarna geen geld meer uit aan dat merk.

Mensen ergeren zich aan bedrijven die geen verantwoordelijkheid nemen als de klant is misleid (29%) of de schade niet vergoeden (28%). Dit kan hun beeld van een merk negatief beïnvloeden.

Volgens Maria Genova, expert op het gebied van identiteitsfraude en schrijfster van boeken over cybercrime, is het bedrijfsleven nu aan zet. “Het is naïef om te denken dat consumenten heel snel gaan leren hoe ze zichzelf tegen cybercriminelen beschermen. Daarvoor is hun achterstand te groot.”

“Bovendien verzinnen de criminelen steeds nieuwe manieren om aan te vallen, bijvoorbeeld met QR-codes. Veel mensen weten niet dat zo’n code net zo schadelijk kan zijn als een kwaadaardige link in een e-mail.”

“Bedrijven kunnen hun klanten niet voor honderd procent beschermen tegen cybercriminaliteit, maar het kan veel beter dan wat er nu gebeurt”, vervolgt Genova. “Het is momenteel vrij simpel om websites te registreren die op de websites van bekende bedrijven lijken.”

Ze roept alle Nederlandse bedrijven op tot actie. “Dat begint bij goede voorlichting aan de klanten over hoe ze fraude kunnen herkennen. Als bedrijven dat massaal gaan doen, dan leren de consumenten het op den duur wel.”