Iedereen heeft zijn mond vol over alternatieve financiering. Banken worden terughoudender in het verstrekken van leningen en ondernemingen moeten dus op zoek naar andere vormen van financiering. Er wordt veel over gesproken, maar slechts weinig ondernemingen zetten deze woorden om in daden. Je ziet dat bedrijven die duidelijke groeidoelstellingen hebben of te maken hebben met krapte in het werkkapitaal, zich aan het oriënteren zijn of de eerste stappen zetten op het pad van alternatieve financiering. Er zijn echter veel meer bedrijven die nog geen idee hebben hoe het verder moet als de bank het laat afweten.

Door Sander Vrolijk

Ik zag dit nog eens bevestigd worden tijdens een paneldiscussie op het Corporate Finance en Cash Summit dat onlangs plaatsvond. Op de prikkelende stelling dat bij de overgrote meerderheid van bedrijven de corporate finance strategie wordt bepaald door de accountmanager van de bank en niet door de CFO, schoten de aanwezige financials in de verdediging.  Vanuit de zaal werd gesteld dat dit echt een stelling uit de jaren vijftig was en dat bedrijven nu een heel stuk verder zijn. Op de vervolgvraag welke vormen van financiering zij naast de bankfinanciering hadden, bleef het antwoord echter schuldig.

De cijfers spreken voor zich: in de VS wordt in 15% van de totale financieringsbehoefte voorzien door banken, de overige 85% komt van Private Equity. In Europa is men nog steeds voor 80% van de totale financieringsbehoefte afhankelijk van de bank. Hier komt maar langzaam verandering in.

Het was interessant om tijdens dezelfde bijeenkomst te horen welke wegen retailorganisatie Euretco heeft bewandeld om haar financiering te verbreden. Voormalig CFO Ernst Kuiper zocht de alternatieven vooral buiten de landsgrenzen en hij adviseerde de aanwezigen om hetzelfde te doen. “Take charge, er zijn in Nederland nog maar drie banken over. Ga naar Londen, daar is een veel betere markt of probeer op de Duitse markt contacten met banken of financiers te leggen. Mocht je daar zelf de expertise niet voor hebben, schakel dan een matchmaker in en blijf vooral kritisch.”

Het klinkt logisch. Grote ondernemingen doen dit over het algemeen ook al, maar voor kleine bedrijven is het in de praktijk lastig om deze stap te nemen. Zij hebben minder mogelijkheden. Voor hen is financiering zoeken op de open kapitaalmarkt vaak niet te doen, de drempel is te hoog. De kosten van het prospectus en het voldoen aan alle regelgeving wegen vaak niet op tegen het bedrag dat zij uit de markt willen halen. Er gaan ook binnen de EU wel geluiden op om voor kleinere bedrijven een eenvoudiger prospectus in te voeren om deze markt ook voor hen toegankelijk te maken, maar zover is het nog niet.

Natuurlijk kunnen kleine ondernemingen het ook dichter bij huis zoeken door over te schakelen naar kleinschalige financiering op lokaal niveau via crowdfunding of obligaties. Hier is veel vraag naar uit de markt, maar ook dit is ongelooflijk lastig door allerlei regeltjes. Daarnaast werd de mogelijkheid van supply chain financiering genoemd waarbij voor- en nadelen de revue passeerden.

Al met al was het een interessante dag die nieuwe inzichten opleverde hoe wij als American Express ondernemers behulpzaam kunnen zijn bij het optimaliseren van hun werkkapitaal. Hierbij gaat het in eerste instantie om het creëren van een mindset bij ondernemers dat financiering niet altijd van de bank afkomstig hoeft te zijn. Ondernemers die groei nastreven of het voortbestaan van hun onderneming veilig willen stellen, moeten over hun eigen grenzen heen kijken naar andere alternatieven.
 
Sander Vrolijk Sander Vrolijk is Manager Business Development Nederland bij American Express

Klik hier voor meer informatie over de werkkapitaaloplossingen van American Express
 
Eerder verschenen: