Keurmerken steeds vaker gekocht

Omzet voedselproduct met keurmerk 26 procent gegroeid tot 19 procent van totaal.

Duurzame producten met keurmerken worden vaker verkocht. Steeds vaker wordt gelet op de herkomst van hun producten, meldt onderzoeksbureau IRI. De omzet in voedselproducten met een onafhankelijk keurmerk steeg in 2019 met 26 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aandeel van duurzame keurmerken in de totale supermarktverkoop is inmiddels 19 procent. Beter Leven is met afstand het grootste keurmerk.

Vooral bij zuivel let men beter op de herkomst van hun aankopen. De omzet van zuivelproducten met een keurmerk is meer dan verdubbeld. In supermarkten is 17,5 procent van de totale omzet van zuivel die met keurmerk. Eieren en vis zijn de etenswaren met het hoogste aandeel in keurmerken. Vier op de vijf eieren in de supermarkt hebben inmiddels een keurmerk.

Het is niet duidelijk of de groei kwam omdat meer producten keurmerken hebben, of omdat bestaande producten met keurmerken meer gewild zijn.

(bron: ANP)