Als recruiter is het altijd fijn te zien dat financials ondernemend zijn. Ondernemen betekent namelijk, m.i. dat je het net even anders wilt doen, net even voor de troepen uit wilt lopen, net even slimmer probeert te zijn dan wat er op dat moment geldend is.


Geldend - what's in a name? Nu de financiële crisis al zo’n beetje 10 jaar aanhoudt, met een kleine dip in die crisis tussen 2005 en 2008 waar het leek alsof de bomen weer sky high konden groeien, is het nu toch echt tijd anders met de huidige financiële denkprocessen om te springen.

Een boel van de boekhouding is inmiddels geautomatiseerd en online worden er steeds grotere groepen gevormd met financials die zich anders gaan opstellen als dat zij dat 10 jaar geleden deden. Er komt steeds meer ruimte voor andere inzichten. Er mag meer gezegd worden, of anders gesteld; er wordt steeds meer gezegd.

Waar voorheen de ideeën over financiële stromen vooral binnen de vier muren van de boardrooms en finance congressen werden gedeeld, vakbroeders onderling, zie je dat door de steeds meer open ‘online’ boardrooms vaker ook de mening van andere beroepsgroepen door de ‘financiële denkprocessen’ wordt gemengd.

Het gaat niet alleen meer over de cijfertjes, over de business ideeën zoals geleerd in de studiejaren en daarna in dagelijkse praktijk opgedaan. Via de internetgroepen, laat ik ze voor het gemak maar weer eens social media noemen, zie je dat een meisje van 14 ook zo haar ideeën uitvoert en er een huis van koopt, zie je dat een idee als dat van @PetradeBoevere ook hout snijdt in deze dagen van financieel doemdenken.

In deze tijd van crisis zie je kortom dat ook deze ideeën van non financials op een andere manier meegenomen worden in de besluiten en forecasting van de financial. Recruiters die zich bezig houden met de werving en selectie van de hedendaagse Financial – de ondernemende Financial – doet er goed aan de blogosphere eens in de gaten te houden.
__________________________________________________________________________________

Versnel uw carrière via LinkedIn
Ontdek in deze unieke workshop hoe u (potentiële) klanten, opdrachtgevers en relaties overtuigt van uw kwaliteiten met behulp van LinkedIn. Zorg ervoor dat recruiters en werkgevers u vinden én benaderen voor de volgende stap in uw carrière. In slechts één dagdeel onthullen drie specialisten hoe u uw persoonlijk profiel optimaliseert en omzet in resultaat. Lees meer...
__________________________________________________________________________________

Mijn idee bij de blogosphere is dat deze bestaat uit de plaatsen waar men de verhalen achterlaat op het internet, waar anderen hun mening onder kunnen schrijven. Wanneer je deze in de gaten houdt wordt je niet alleen wijzer, maar ga je zeker ook een verandering van gedachten en inzichten bewerkstelligen over de onderwerpen waar je dagelijks mee bezig bent.  

Tevens ben ik er stellig van overtuigd dat die mensen die de blogosphere in de gaten houden, zichzelf verheffen boven degene die dat niet doen. Die mensen tonen aan dat ze een bovengemiddelde interesse tonen in hun vakgebied, krijgen (nog) meer plezier in het werk en bereiken hun doelen sneller en vaak ook op een andere dan de geijkte manier. Dit neemt niet weg dat de 7 -9 number crunchende finance professional niet steengoed zou zijn, maar het zou wel een verlichting kunnen zijn voor deze harde werkers om zichzelf minimaal een half uur per dag te storten in de blogosphere en daar te lezen en vooral ook eens te reageren. Veel financials hebben hier nog een slag in te maken. Het leeuwendeel van de reacties in de LinkedIn-groep Finance Professionals Netherlands is bijvoorbeeld nu nog afkomstig van slechts een klein deel (circa 100) van de leden (24.000).

Dus eigenlijk komt het er in deze blog kort op neer; het gaat goed met jullie. Jullie lezen deze blog en maken nu officieel deel uit van de blogosphere. Jullie zijn ondernemende financials.