Jaarcongres Credit Management 2005: 'Vakgebied moet pro-actiever worden'

Het tweede Jaarcongres Credit Management vond plaats op donderdag 10 maart. Vele credit managers gaven acte de presence op het door BNR Nieuwsradio-anchor man Bas van Werven gepresenteerde evenement.

Bas van Werven haalde nog eens wat recente onderzoeksgegevens aan. De Nederlandse betalingsmoraal is, nou, niet goed, om het vriendelijk te stellen. ‘Maar ja, is dat vreemd als de meerderheid van de ondernemingen in ons land de strategische keuze maakt om zo lang mogelijk te wachten betalingen doen. Maar ondertussen wel hun eigen afnemers zo snel mogelijk willen laten betalen.’ Nee, niet echt dus.

Bidden
Er is een hoop verbeterd op het gebied van credit management in de afgelopen jaren, concludeerden de verschillende aanwezigen en sprekers op het congres. Nick Wilson, directeur van het Engelse Credit Management Research Centre zei het zeer treffend: ‘Tien jaar geleden bestond credit management uit leveren, een rekening sturen en vervolgens bidden.' Wilson hield een pleidooi voor het naar voren halen van credit management. ‘Het hoort niet thuis aan de achterkant. Credit management kan zoveel meer zijn dan een middel om zo snel mogelijk betaald te krijgen. Wie het slim inzet, kan er veel klanttevredenheid mee winnen. En zelfs nieuwe klanten krijgen.’ Op de vraag van Van Werven wie van de aanwezige organisaties er op die pro-actieve wijze met credit management omging, waren er nauwelijks vingers te zien.

Workshops

Op het congres konden diverse workshops worden gevolgd, waarin organisaties uit de eerste hand hun ervaringen deelden met de deelnemers. Zo vertelde T-Mobile dat sinds het callcenter niet meer beloond wordt op basis van het aantal nieuwe klanten, maar op basis van het aantal betálende nieuwe klanten, er duidelijke verbeteringen zijn gerealiseerd. Na de diverse workshops vertelde CFO Mark Dekker van Delft Instruments het verhaal achter de delisting van het bedrijf. ‘De balansverhouding was op een gegeven moment zo slecht, dat alle banken hun kredietfaciliteiten stopzetten. Dat was even flink slikken. Maar creëerde ook de ruimte om zaken héél anders te gaan aanpakken.’ Het jaarcongres eindigde met de bekendmaking van de winnaar van de Credit Management Award 2005. Die eer viel Getronics ten deel. De volgende tien bedrijven waren genomineerd. Lees hun verhaal door op de naam te klikken. Zorgverzekeraar CZ De Telefoongids Free Record Shop Getronics Kappa Packaging Koninklijke Ten Cate Mn Services Publicis Groep Stork Food & Dairy Systems Van Diepen van der Kroef Advocaten Presentaties (in Powerpoint).

Bekijk de foto's van het Jaarcongres Credit Management 2005
jcm_10maart2005_001jcm_10maart2005_002jcm_10maart2005_004jcm_10maart2005_006jcm_10maart2005_010jcm_10maart2005_011
jcm_10maart2005_012jcm_10maart2005_014jcm_10maart2005_015jcm_10maart2005_018jcm_10maart2005_020jcm_10maart2005_021
jcm_10maart2005_023jcm_10maart2005_024jcm_10maart2005_025jcm_10maart2005_026jcm_10maart2005_027jcm_10maart2005_030
jcm_10maart2005_033jcm_10maart2005_039jcm_10maart2005_040jcm_10maart2005_041jcm_10maart2005_042jcm_10maart2005_043
jcm_10maart2005_044jcm_10maart2005_045jcm_10maart2005_046jcm_10maart2005_047jcm_10maart2005_048jcm_10maart2005_049
jcm_10maart2005_050jcm_10maart2005_051jcm_10maart2005_053jcm_10maart2005_054jcm_10maart2005_055jcm_10maart2005_056
jcm_10maart2005_058jcm_10maart2005_059jcm_10maart2005_060jcm_10maart2005_061jcm_10maart2005_062jcm_10maart2005_066
jcm_10maart2005_068jcm_10maart2005_069jcm_10maart2005_070jcm_10maart2005_071jcm_10maart2005_072jcm_10maart2005_076
jcm_10maart2005_077jcm_10maart2005_078jcm_10maart2005_079jcm_10maart2005_081jcm_10maart2005_084jcm_10maart2005_085
jcm_10maart2005_086jcm_10maart2005_088jcm_10maart2005_089jcm_10maart2005_090jcm_10maart2005_091jcm_10maart2005_092
jcm_10maart2005_093jcm_10maart2005_094jcm_10maart2005_095jcm_10maart2005_096jcm_10maart2005_097jcm_10maart2005_098
jcm_10maart2005_100jcm_10maart2005_101jcm_10maart2005_102jcm_10maart2005_103jcm_10maart2005_104jcm_10maart2005_105
jcm_10maart2005_106jcm_10maart2005_107jcm_10maart2005_108jcm_10maart2005_109jcm_10maart2005_111jcm_10maart2005_112