Jaarcongres Credit Management 2005: ‘Vakgebied moet pro-actiever worden’

fallback
Het tweede Jaarcongres Credit Management vond plaats op donderdag 10 maart. Vele credit managers gaven acte de presence op het door BNR Nieuwsradio-anchor man Bas van Werven gepresenteerde evenement.

Bas van Werven haalde nog eens wat recente onderzoeksgegevens aan. De Nederlandse betalingsmoraal is, nou, niet goed, om het vriendelijk te stellen. ‘Maar ja, is dat vreemd als de meerderheid van de ondernemingen in ons land de strategische keuze maakt om zo lang mogelijk te wachten betalingen doen. Maar ondertussen wel hun eigen afnemers zo snel mogelijk willen laten betalen.’ Nee, niet echt dus.

Bidden
Er is een hoop verbeterd op het gebied van credit management in de afgelopen jaren, concludeerden de verschillende aanwezigen en sprekers op het congres. Nick Wilson, directeur van het Engelse Credit Management Research Centre zei het zeer treffend: ‘Tien jaar geleden bestond credit management uit leveren, een rekening sturen en vervolgens bidden.’ Wilson hield een pleidooi voor het naar voren halen van credit management. ‘Het hoort niet thuis aan de achterkant. Credit management kan zoveel meer zijn dan een middel om zo snel mogelijk betaald te krijgen. Wie het slim inzet, kan er veel klanttevredenheid mee winnen. En zelfs nieuwe klanten krijgen.’ Op de vraag van Van Werven wie van de aanwezige organisaties er op die pro-actieve wijze met credit management omging, waren er nauwelijks vingers te zien.

Workshops
Op het congres konden diverse workshops worden gevolgd, waarin organisaties uit de eerste hand hun ervaringen deelden met de deelnemers. Zo vertelde T-Mobile dat sinds het callcenter niet meer beloond wordt op basis van het aantal nieuwe klanten, maar op basis van het aantal betálende nieuwe klanten, er duidelijke verbeteringen zijn gerealiseerd. Na de diverse workshops vertelde CFO Mark Dekker van Delft Instruments het verhaal achter de delisting van het bedrijf. ‘De balansverhouding was op een gegeven moment zo slecht, dat alle banken hun kredietfaciliteiten stopzetten. Dat was even flink slikken. Maar creëerde ook de ruimte om zaken héél anders te gaan aanpakken.’ Het jaarcongres eindigde met de bekendmaking van de winnaar van de Credit Management Award 2005. Die eer viel Getronics ten deel. De volgende tien bedrijven waren genomineerd. Lees hun verhaal door op de naam te klikken. Zorgverzekeraar CZ De Telefoongids Free Record Shop Getronics Kappa Packaging Koninklijke Ten Cate Mn Services Publicis Groep Stork Food & Dairy Systems Van Diepen van der Kroef Advocaten Presentaties (in Powerpoint).

Bekijk de foto’s van het Jaarcongres Credit Management 2005

jcm_10maart2005_001 jcm_10maart2005_002 jcm_10maart2005_004 jcm_10maart2005_006 jcm_10maart2005_010 jcm_10maart2005_011
jcm_10maart2005_012 jcm_10maart2005_014 jcm_10maart2005_015 jcm_10maart2005_018 jcm_10maart2005_020 jcm_10maart2005_021
jcm_10maart2005_023 jcm_10maart2005_024 jcm_10maart2005_025 jcm_10maart2005_026 jcm_10maart2005_027 jcm_10maart2005_030
jcm_10maart2005_033 jcm_10maart2005_039 jcm_10maart2005_040 jcm_10maart2005_041 jcm_10maart2005_042 jcm_10maart2005_043
jcm_10maart2005_044 jcm_10maart2005_045 jcm_10maart2005_046 jcm_10maart2005_047 jcm_10maart2005_048 jcm_10maart2005_049
jcm_10maart2005_050 jcm_10maart2005_051 jcm_10maart2005_053 jcm_10maart2005_054 jcm_10maart2005_055 jcm_10maart2005_056
jcm_10maart2005_058 jcm_10maart2005_059 jcm_10maart2005_060 jcm_10maart2005_061 jcm_10maart2005_062 jcm_10maart2005_066
jcm_10maart2005_068 jcm_10maart2005_069 jcm_10maart2005_070 jcm_10maart2005_071 jcm_10maart2005_072 jcm_10maart2005_076
jcm_10maart2005_077 jcm_10maart2005_078 jcm_10maart2005_079 jcm_10maart2005_081 jcm_10maart2005_084 jcm_10maart2005_085
jcm_10maart2005_086 jcm_10maart2005_088 jcm_10maart2005_089 jcm_10maart2005_090 jcm_10maart2005_091 jcm_10maart2005_092
jcm_10maart2005_093 jcm_10maart2005_094 jcm_10maart2005_095 jcm_10maart2005_096 jcm_10maart2005_097 jcm_10maart2005_098
jcm_10maart2005_100 jcm_10maart2005_101 jcm_10maart2005_102 jcm_10maart2005_103 jcm_10maart2005_104 jcm_10maart2005_105
jcm_10maart2005_106 jcm_10maart2005_107 jcm_10maart2005_108 jcm_10maart2005_109 jcm_10maart2005_111 jcm_10maart2005_112
Gerelateerde artikelen