In de retailsector staan marges altijd onder druk. Een excellent opererende finance office is essentieel voor een goede concurrentiepositie. In de sessie 'World Class Finance in de retail' tijdens het 4e jaarcongres controlling werd er uitvoerig gesproken over de kenmerken van de World Class Finance Office en hoe retailers de prestaties van hun financiële afdeling kunnen verbeteren.

Professor Hans Strikwerda begon de sessie met een inleiding over het thema. Dit werd vervolgd met een discussie rond enkele stellingen ingebracht door panelleden Leen Saarloos (CFO, Free Record Shop), Peter van Dongen (CFO Audax), Maarten Verheul (CFO Bandolera) en Derk-Jan Terhorst (CFO Gall&Gall).

Een belangrijk kenmerk van World Class Finance (WCF) in de retail is een compositie value proposition for the customer. Deze proposition wordt gekenmerkt door een lage prijselasticiteit. Deze wordt gedifferentieerd naar de verschillende preferentie-sets van de consument naar tijd, plaats, dag en het type activiteit waarbinnen de aankoop wordt gedaan.

Een ander kenmerk is efficiency wat bestaat uit primaire operatie, purchasing power en efficiënte ondersteunende operaties. Adaptive, het volgende kenmerk, betreft het snel kunnen detecteren van wijzigingen in consumenten preferenties en vervolgens het aanbod hierop aanpassen (assortiment, locatie, tijd, presentatie).

“Rekenen”, reageert Ter Horst. “Waar zit de markt? Soms maak je de keuze om een niche te missen. In het geval van Gal&Gal betreft dat de verfijndere wijnen. Risico’s nemen hoort bij het ondernemen.”

Een ander voorbeeld van adaptive is de Free Record Shop waar de laatste jaren de nodige veranderingen hebben plaatsgevonden. Sinds muziek een krimpende markt is moet dit verlies gecompenseerd worden met andere home entertainment producten. Vooralsnog wordt dit gat gevuld met de groeiende markt van de videogames.


Non-Financiele Informatie
Over het belang van non-financial management informatie bij in-control zijn lopen de meningen enigszins uiteen. Volgens van Dongen is de controller al lang geen beancounter meer en behoort het vertalen van financiële informatie naar non-financiële informatie tot zijn taken. Maarten Verheul van damesmodebedrijf Bandolera is een voorstander van zaken gescheiden houden. “Ik ben een financial en zie mezelf nog niet snel bezighouden met de styling.”

Van Dongen: “Een boekhouder zegt ‘het is nu 2-0. Eind van het jaar zal dit wel 4-0 zijn.’ De juiste softe info kan helpen het schip te keren.” Strikwerde voegt toe “Er moet niet gedacht worden in de trend van ‘wie doet wat?’ Samenwerking is extreem belangrijk en het delen van de informatie is cruciaal. Dit kan alleen bereikt worden als alle spelers voordurend directe informatie over de prestaties en issues van anderen kunnen inzien zodat ze hierop kunnen anticiperen en reageren.”

Het laatste kenmerk wat Strikwerda vermeldt voor WCF is rendement op geïnvesteerd kapitaal. Daarbij is het van belang dat geen van de shareholders een beter plan voor de onderneming heeft dan de onderneming zelf.

De sessie eindigt met de vraag “wat is het percentage van de finance functie ten opzichte van de omzet?” Minder dan 1 procent luidt het antwoord, waarop Strikwerde bevestigend knikt.