IT doet er niet toe... of wel?

De IT-industrie schrok op toen publicist Nicholas Carr enkele maanden geleden in de Harvard Business Review een artikel publiceerde met de omineuze kop 'IT doesn't matter'. IT wordt, zegt Carr, net als eerdere technologische innovaties (zoals elektriciteit, spoorwegen, noem maar op) in hoog tempo een massa-artikel, een 'commodity'. Het wordt een infrastructurele technologie waarmee amper nog concurrentievoordeel valt te behalen, eerder een 'necessity' dan een 'advantage'.

Wat betekent dit voor afnemers van IT? Dat ze het beste op prijs kunnen inkopen. Koop voordelig in, zoek de 'low cost commodity', zegt Carr. Of beter nog, wacht nog even met de aankoop van die supersnelle computer, schaf dat office-pakket pas aan als alle kinderziekten eruit zijn. Natuurlijk, IT is belangrijk (een dag zonder computers is voor een bedrijf nog erger dan een dag zonder verlichting), maar je onderscheidt je er niet mee. Zorg dat alles naar behoren werkt, maar verwacht niet dat je de wedren met de concurrentie wint op basis van je digitale wagenpark. IT is niet van strategisch belang. Of, om Carr te citeren: hoe belangrijker IT wordt, hoe minder belangrijk IT wordt. Tijdens een door Sogeti georganiseerd debat kreeg Carr onlangs weerwoord van Forrester-CEO George Colony. Let wel, Colony is het gedeeltelijk met Carr eens. Bij hooguit 15 procent van de bedrijven die hij onder de loep heeft genomen, hebben de IT-uitgaven voldoende rendement opgeleverd. Van de IT-kostenpost kan heel wat af door uitgaven kritischer te bekijken en door over te stappen op transparantere systemen en diensten. Maar volgens Colony is er nog altijd een grote rol weggelegd voor innovatie door IT. Hij ziet de industrie binnenkort weer een nieuwe golf van verandering doormaken als gevolg van de grootschalige invoering van mobiel internet en webdiensten. Tenslotte hebben er in het verleden altijd om de zeven tot tien jaar ingrijpende vernieuwingen plaatsgevonden in de IT-industrie. Waarom zou dat nu niet weer het geval zijn?