Internet of Things nog nauwelijks toegepast voor ontwikkelen nieuwe verdienmodellen

Circa 90 procent van de Nederlandse organisaties is op de een of andere manier bezig met het Internet der Dingen (Internet of Things, IoT). 32 procent daarvan heeft een of meer toepassingen in productie, maar het IoT wordt nog nauwelijks toegepast voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen.

Dit blijkt uit het nationale onderzoek van Sogeti naar de status van IoT bij 420 organisaties met meer dan 100 medewerkers. Dit onderzoek naar de status van Internet of Things in ons land is uitgevoerd door onderzoeksbureau Pb7 Research in het najaar van 2015.

Industrie loopt voorop

De industrie loopt voorop waarbij bedrijven met een IoT-budget gemiddeld genomen 2,5 miljoen euro besteden per organisatie per jaar. Het verbinden van dingen aan internet wordt vooral ingezet voor procesoptimalisatie en het verbeteren van de dienstverlening. Slechts 10 procent van de organisaties geeft aan dat het Internet of Things wordt toegepast voor de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen. Ook zijn de meeste IoT-projecten nog nauwelijks volwassen. Niet meer dan 12 procent van de organisaties is in staat informatie uit te lezen, op afstand te besturen en zonder tussenkomst van mensen te handelen op basis van vergaarde informatie.
 
Nieuwe verdienmodellen nog een brug te ver

De helft van de productiebedrijven werkt al met een of meer IoT-oplossingen. Daarmee loopt de industrie ver voorop. Deze sector telt de meeste IoT-gebruikers. Het Internet der dingen wordt daar eveneens in relatief veel domeinen toegepast. Na de industrie volgt de handel en logistiek met 38 procent. Ook in de overige sectoren overstijgt het gebruik van IoT ruimschoots de 20 procent.

 
“Zoals er vrijwel niemand (6%) is die het Internet of Things geen serieuze invloed toedicht, verwacht of ziet ook vrijwel niemand nieuwkomers die hun sector met IoT gaan ontwrichten. In plaats van ontwrichting, zien organisaties vooral nieuwe kansen voor hun eigen organisatie. Hoewel deze breed gedragen constructieve houding uiteraard positief is, zie ik daar ook een gebrek aan gevoel voor urgentie in”, aldus Peter Vermeulen, marktanalist en onderzoeker bij Pb7 Research.
 
56% van de organisaties geeft aan dat het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening het belangrijkste doel is van de inzet van het Internet of Things. Op de voet gevolgd door kostenverlaging binnen processen, met 48 procent. De bedrijven (10%) die nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, verwachten binnen vijf jaar 16 procent additionele omzet te realiseren dankzij IoT.

Hypestadium voorbij

“Het is goed om te zien dat het Internet of Things het hypestadium nu ver voorbij is. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we nog veel mogelijkheden onbenut laten. Je gaat pas echt profiteren van IoT als je met de opgedane informatie en zonder menselijke tussenkomst volledige bedrijfsprocessen kan besturen, producten en diensten kan verrijken of deze fundamenteel kan veranderen. Sogeti helpt organisaties met de ontwikkeling van een aanpak, het embedden van sensortechnologie, informatie ontsluiten en data-analyse tot en met het aansturen van bedrijfsprocessen”, aldus Jorik Abspoel, VP Strategic Development bij IT-dienstverlener Sogeti.