Problemen zijn ontstaan nadat de consumptievraag steeg.

De prijzen voor het verschepen van containers van Azië naar de VS en Europa stijgen razendsnel. De gemiddelde prijs voor het verschepen van een container van twaalf meter, is wereldwijd meer dan verviervoudigd ten opzichte van vorig jaar. Op 1 juli stond die prijs op 8.399 dollar, volgens Drewry Shipping Consultants. De prijs is sinds de eerste week van mei zelfs met 53,5 procent gestegen.

De prijzen voor verschepingen vanuit China naar belangrijke havens in het Westen, liggen volgens Drewry rond de 12.000 dollar per container. Sommige bedrijven zullen zelfs 20.000 dollar moeten betalen voor last minute shipping-overeenkomsten.

Vrachteigenaars drijven de tarieven op omdat er te weinig transportcapaciteit is. Dat zal waarschijnlijk de rest van het jaar zo blijven, denken transporteconomen.

Scheepvaartdeskundigen zeggen dat de stijgende tarieven voor zeetransport het gevolg zijn van de pandemie. Verstoring van de aanvoerketens veroorzaken vertragingen in havens en binnenlandse distributienetwerken. Voorraden raken snel weer uitgeput en Westerse detailhandelaars en fabrikanten haasten zich om die zo snel mogelijk aan te vullen. 

De prijzen begonnen vorige zomer op te lopen toen de vraag van de consumenten begon te stijgen. Gebeurtenissen zoals de blokkering van het Suezkanaal in maart hebben die prijsstijgingen alleen maar versneld.

De scheepvaartsector vreest dat er geen einde in zicht is tot 2022, op Chinees Nieuwjaar. Dan sluiten de fabrieken in China gewoonlijk een tijdje. Tot dan zullen de achterstand en de vertraging alleen maar groter worden.