Innoveren: blijf altijd een beta-versie van jezelf!

Op Linkedin en Proformative leert ene Niels Pflaeging ("Advisor, Speaker, Author") financials hoe zij als professionals snel en simpel kunnen uitgroeien tot echte 'change makers'. Vergeet alles wat u weet over veranderkunde!

Inzicht 1: veranderen is geen reis – het is voortdurend schakelen van nu naar nieuw

Iedereen kent wel de metafoor van “Veranderen is een reis, van de huidige situatie naar de gewenste”, op basis van ‘een heldere visie’ enzovoorts. De gewenste situatie is beschreven en ligt aan de horizon. Flauwekul, aldus Pflaeging – de werkelijkheid is geen tweedimensionale route met mijlpalen en een duidelijk doel. Veranderen is geen beheersbaar proces – “veranderen is als een scheutje melk in de koffie”. De koffie is meteen anders, na dat scheutje, net als de toekomst na welke actie dan ook. Innoveren is dus voortdurend schakelen van nu naar een nieuwe toekomst.

Inzicht 2: er bestaat niet zoiets als weerstand tegen verandering

Sociaal-psychologen maken ons wijs dat mensen vast zitten aan routines. Het is altijd zij tegen de vernieuwers – het is altijd de schuld van de ander. Onzin: mensen veranderen graag, als ze er zelf beter van worden. Is er tegenstand tegen uw plannen: waarschijnlijk deugen ze niet.

Inzicht 3: Het probleem is het systeem

Als de anderen het probleem niet zijn, wat dan wel? De beroemde statisticus William Edwards Deming (1900-1993) zei het al: “94% van de managementproblemen zijn systeemproblemen, slechts 6% wordt veroorzaakt door mensen.”

Inzicht 4: Veranderen is complex en zwaar werk

Het concept ‘emergent change’, of voortdurend schakelen van nu naar nieuw, floreert in de erkenning dat veranderen gebeurt in een context die niet voorspeld of beheerst kan worden – hoogstens geobserveerd. Verandermethodieken zijn fantastisch, maar altijd ondergeschikt aan het tegelijkertijd onderhouden en verbeteren van persoonlijke relaties en vooruitzichten.

Inzicht 5: Transformaties bestaan niet – alleen interventies

Ook de titel van dit essay is bedrieglijk en impliceert eigenlijk dat je van toestand a (alpha) naar toestand b (beta) kunt of moet ‘transformeren’. Niet dus. Veranderen is dus een continu proces van aanpassen aan en van het nu.

In plaats van te spreken over de noodzaak van ‘change management’ en veranderkunde, zegt Pflaeging, zouden we beter erkennen dat voor echte innovatie en flexibiliteit het systeem constant gekieteld, geïrriteerd of gepord moet worden. Dat porren heeft gevolgen en creëert een nieuw nu, dat weer een por moet krijgen, enzovoorts.

Lees het origineel via www.proformative.com of www.linkedin.com