Innovatieve businessmodellen ook in de dienstverlening mogelijk

Ook de vrije beroepen ontkomen er niet aan - innovatie. Enkele voorbeelden uit de advocatuur, waar accountants en andere zakelijke dienstverleners wellicht inspiratie uit kunnen putten.

Innovatie onder invloed van nieuwe technologische mogelijkheden, en innovatie die afgedwongen wordt door nieuwe verwachtingen van de klant. Altijd klaar staan, 24 x 7, met onderbouwd advies en up-to-date informatie; liefst nog goedkoper ook. Dat is niet alleen een uitdaging voor de gemiddelde accountant, zo blijkt uit een recent rapport van de Financial Times, onder de titel America Innovative Lawyers 2014.  
Hoewel er grote waardering bestaat voor de juridische expertise van de advocatenkantoren,  geldt dat niet altijd voor de gepercipieerde ‘waarde’ die zij voor hun klanten creëren, zeker gezien hun gepeperde rekeningen – ze factureren immers nog steeds op input-kosten, eerder dan op output-waarde. Dat het inmiddels ook anders en innovatiever kan, blijkt uit de voorbeelden in het Financial Times rapport. 
Zo is het innovatieve business model van het vooraanstaande advocatenkantoor Conduit Law  geheel gericht op het voor de klant optimale waarde creëren. Maximalisering van billable hours is voortaan taboe voor de lawyers van Conduit, gespecialiseerd in ondernemingsrecht.  Peter Carayiannis, de oprichter, redeneert dat de klant er veel meer aan heeft, als duidelijk is welke commerciële waarde het ontvangen advies heeft. 
Het nieuwe model voor de dienstverlening is gebaseerd op fixed-price-pakketten in drie categorieën: embedded advies, gap-advies en zaakgericht advies. Bij embedded advies worden adviseurs toegevoegd aan de interne staf van de klant.  Gap-advies is een advocaat-on-demand service, die tijdelijke of expertisegaten in het juridisch team van de klant invult; bij zaakgericht advies komt de Conduit-advocaat specifiek voor één probleem opdraven.  
Een van hun belangrijkste klanten, een grote bank, koos voor het embedded-pakket, en bespaart daarmee naar eigen zeggen 30 tot 40 procent op de totale juridische kosten. Conduit Law gaat zelfs nog verder in  klantgerichtheid:  het is waarschijnlijk het eerste advocatenkantoor ter wereld dat de klant zelf de waarde van de geleverde dienst laat meebepalen. Op elke factuur wordt de mogelijkheid geboden  het totaal  naar boven of beneden bij te stellen, al naar gelang de toegevoegde waarde die de klant heeft ervaren. 
Een andere innovatieve advocaat is McCarthy Tétrault. In 2012 startte deze het Lean Six Sigma-programma MTOptimize, met als doelstelling minder kosten te maken en toch dezelfde (of zelfs betere) service te verlenen.  De idee achter Lean Six Sigma is het strikt voorkomen van elke overbodige uitgave – en dat betekende ook dat McCarthy Tétrault  de eigen beperkingen erkent en niet alles zelf meer doet. Door specialistisch werk uit te besteden kunnen zij  hun klanten tot 60%  korting bieden – vooral doordat overbodige researchkosten vervallen. 
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd. 
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________ 
 

Gerelateerde artikelen