Een kans kan overal in schuilen. In gebeurtenissen, voorvallen, ontwikkelingen, situaties en ideeën. Wat belangrijk is, is dat een kans ontstaat door je eigen interpretatie van de werkelijkheid.

Dit schrijft prof. dr. Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatie bij Nyenrode Business Universiteit, in zijn nieuwe boek ‘Zó ontdek je kansen voor innovatie’. In het boek staan praktische tips voor professionals, managers en ondernemers en het is geschreven voor iedereen die innoverend wil zijn.
 
Wendbaarheid en veerkracht tonen en verbeeldingskracht benutten zijn aan de orde van de dag, constateert Gaspersz. Het is de basis voor innovatie en creativiteit om als organisatie of als mens mee te kunnen komen in de stroom van nieuwe technologieën en nieuwe manieren werken. Uit onderzoek blijkt dat CEO’s creativiteit benoemen als de belangrijkste factor voor het toekomstig succes van hun organisatie. Werkgevers vinden dat creativiteit in 2020 behoort tot de top drie vaardigheden die medewerkers nodig hebben.
 
Kansen zien
Gaspersz stelt dat innovatie een taak zou moeten zijn van alle medewerkers binnen een organisatie, en dat hierop gestuurd kan worden: “Managers herkennen het belang van innovatie, maar vragen zich vervolgens af: hoe krijg ik mijn team innovatiever? Professionals stellen op hun beurt de vraag: hoe kan ik vorm geven aan mijn ontwikkeling en loopbaan in een organisatie die het uiterste van mij vraagt? Meer dan één miljoen ZZP’ers moeten als ondernemers zelfstandig business blijven genereren. De antwoorden op deze vragen beginnen met het leren signaleren van kansen en hiervoor de juiste mindset te ontwikkelen.”
 
Geen artikelen gevonden.