Laadpalen en waterstoftankstations moeten enorme impuls krijgen.

Om de massale overstap naar elektrisch rijden mogelijk te maken, moet ook flink worden geïnvesteerd in de infrastructuur van bijvoorbeeld laadpalen en waterstoftankstations. Het is daarom belangrijk dat de overheid een langetermijnstrategie ontwikkelt en knelpunten kunnen worden aangepakt.

Dat stelt bestuurder Huub Dubbelman van de RAI Vereniging op de klimaatplannen van de Europese Commissie. Denk volgens hem niet alleen aan meer laadpalen, maar ook aan verzwaring van het leidingennet zodat er ook genoeg stroom aangeleverd kan worden voor al die laadpalen.

Ook moet de hoeveelheid waterstoftankstations flink gaan stijgen. Deze maatregelen zijn een voorwaarde om in 2035 alleen nog maar schone nieuwe auto's te verkopen, aldus de RAI.

In de tussentijd kan de overheid ook al het nodige doen om de uitstoot van het huidige Nederlandse wagenpark te helpen verlagen, meent de RAI Vereniging. De gemiddelde auto op de Nederlandse weg is bijna elf jaar oud, mede door de hoge aanschafbelasting op nieuwe auto's. Verlaging daarvan kan het autopark verjongen.

De Europese autobranchevereniging ACEA staat achter het doel om de uitstoot terug te brengen naar nul, maar meent dat het verbieden van één technologie als verbrandingsmotoren op dit moment geen rationele strategie is. "Daarvoor is er nu nog te weinig aandacht voor de randvoorwaarden die voor elektrische auto's nodig zijn", zegt ACEA-pesident Oliver Zipse, die ook topman is van BMW.

Daarmee legt hij net als de RAI Vereniging de nadruk op zaken als laadpalen en waterstoftankstations. Daarvoor moeten alle lidstaten doelen opgelegd krijgen.

"Dat is essentieel om de miljoenen elektrische auto's die Europese fabrikanten de komende jaren maken op te laden en een nooit geziene reductie van CO2-uitstoot in de transportsector te realiseren." ACEA hamert overigens al langer op het belang van de benodigde infrastructuur voor elektrisch rijden.

(ANP)