Hoe maak je supply chains flexibel? Drie best practices op een rij

Laatst beweerde een vriend van mij dat online shopping de handel niet zoveel heeft veranderd. 'mensen kopen nog steeds dingen, alleen de plaats van aankoop is veranderd. De rest zijn alleen maar details', gaf hij aan. Natuurlijk kon ik daar niet in meegaan...

Door Anil Gandharve, General Manager, Retail, CPG and Manufacturing bij Mindtree

Ik gaf aan dat er een enorme machtsverschuiving heeft plaatsgevonden van de retailer naar de consument. Deze consument wil niet alleen de beste kwaliteit tegen de beste prijs, ze willen tevens dat deze producten direct beschikbaar zijn bij het punt van aankoop, zelfs wanneer ze die aankoop online doen. 

Ik gaf hem het volgende voorbeeld. Argos, een grote Britse retailer, biedt via eBay en 80.000 onafhankelijke eBay verkopers een click-and-collect dienst aan. Men koopt het product via eBay en kan het zelf direct in een Argos winkel afhalen. Het is een innovatieve alliantie en voor Argos een mooie manier om de consument de eigen fysieke winkel in te krijgen. Maar waar eBay experimenteert met click-and-collect, ligt de uitdaging voor de retailer in het creëren van een flexibele supply chain. Koop hier, haal ergens anders op en retourneer weer op een andere locatie, dat lijkt de wereldwijde standaard te worden. 

Maar hoe kunnen retailers zich aanpassen aan deze consumentenbehoefte? Welke aanpassingen moet de supply chain ondergaan? Hoewel er geen pasklare oplossing is zien wij bij Mindtree dat er in ieder geval drie best practices zijn waar retailers, groot en klein profijt van kunnen hebben. 

1 – Integreer snelheid, lenigheid en ritme in de supply chain
Sommige bedrijven hebben hun supply chains opgeknipt zodat een deel daarvan gericht kan worden op snelheid en een ander deel op capaciteit en kosten efficiëntie. Zo komt het merk Old Navy van Gap bijvoorbeeld uit China in verband met de kosten efficiëntie en komt het trendbewuste Gap Line uit Centraal Amerika van waaruit razendsnel geleverd kan worden. Het hoge segment van Gap, de Banana Republic komt uit Italië waar ze zich concentreren op de kwaliteit. 

2 – Verkrijg zoveel mogelijk inzicht uit beschikbare data
Er is vandaag de dag enorm veel data beschikbaar via traditionele en nieuwe kanalen zoals social media. Een geïntegreerde datastore met zowel de harde data als de meer anekdotische informatie kan van enorme waarde zijn voor retailers. Het maakt het mogelijk om door consumenten gecommuniceerde informatie real-time te delen met ontwerpers, productiestaf etc. 

Dit kan natuurlijk leiden tot efficiëntere systemen voor het volgen van orders en het bijhouden van de inventaris. Ook kan het retailers helpen te innoveren door hen hun klanten beter te laten begrijpen. 

In Japan houdt de 7-Eleven keten op iedere vestiging continu nauwlettend zowel de verkoopcijfers als andere klantinformatie bij. Dit maakte onder andere al de real-time inventaris update mogelijk maar leidde ook tot minder voor de hand liggende aanpassingen. Zo veranderen ze dagelijks drie keer de indeling van de winkelschappen om aan de wensen van verschillende klantgroepen te kunnen voldoen. 

3- Build last mile connectivity 
Natuurlijk, verbeteringen aan de supply chain zijn geweldig maar onthoud de volgende gouden regel: Verlies het product niet uit het oog voordat het is verkocht! Retailers doen er goed aan om middels een regionaal netwerk in te spelen op fluctuaties in de vraag en als gevolg daarvan overschotten of tekorten in de inventaris. Dit wordt natuurlijk alleen maar belangrijker met de opkomst van de click-and-collect modellen waarbij een enorme druk komt te liggen op het laatste stukje van de supply chain en online bestellingen de lokale winkels kunnen overweldigen. 

We kunnen het volgende concluderen. In deze tijd is de ervaring van de klant het allerbelangrijkst en die wordt voor een groot deel beïnvloed door de kwaliteit van de supply chain. En tegenwoordig is snelheid alleen niet voldoende, de nieuwste uitdaging is flexibiliteit.