Conglomeraat betaalde 7,2 miljard aan kosten voor honderden slechte deals.

Het industrieel conglomeraat General Electric heeft sinds 2000 7,2 miljard dollar betaald advies en kosten die banken in rekening brachten voor deals. Deze uitgaven hebben slechts geleid tot tanende beurskoersen en het uiteenvallen van het concern. Degenen die ervan profiteerden waren de banken.

Dat schrijft de Wall Street Journal naar aanleiding van de splitsing van het vermaarde conglomeraat, die dinsdag werd afgehandeld. De krant baseert zich op informatie van databureau Refinitiv.

General Electric investeerde meer in deals dan welk bedrijf ook. Via honderden fusies en overnames werkte het bedrijf zich op tot industriële gigant in tal van producten, van straalmotoren en koelkasten tot financiële diensten.

Maar in de financiële crisis van 2008 raakte het verdienmodel van grootschalige massaproductie in de knel.

GE heeft de afgelopen twee decennia honderden bedrijven van de hand gedaan om het tij te keren, waaronder deals van vele miljarden. Bijvoorbeeld de verkoop van zijn belang in televisiebedrijf NBCUniversal aan Comcast in 2013 voor 16,7 miljard dollar.

De opeenvolgende bestuurders van het bedrijf hebben geprobeerd om bij te sturen. Ze hoopten het bedrijf wendbaarder te maken door activa af te stoten en gerichte acquisities te doen. Maar de langdurige daling van de aandelenkoers was niet te stoppen, schrijft de Wall Street Journal.

De krant becijfert dat GE 2,7 miljard betaalde aan advies en 3,3 miljard aan vergoedingen in verband met obligaties rond de deals. Daarnaast ging nog eens 800 miljoen en 792 miljoen op aan respectievelijk lening- en aandelenvergoedingen.

Criticicasters wijzen erop dat alleen de banken hebben geprofiteerd van de deals die GE sloot. GE's marktwaarde is sinds 2000 met ongeveer 75 procent gedaald. "GE is al meer dan 20 jaar bezig met acquisitie, met rampzalige gevolgen", zo citeert de krant Nuno Fernandes, hoogleraar financiën aan de IESE Business School.

 “Omdat investeringsbanken veel hogere vergoedingen ontvangen wanneer de deals worden gesloten, probeerden bankiers altijd om zoveel mogelijk deals te sluiten. Ze stonden niet aan de kant van GE.”