Het upskillen van je finance team

Upskilling is meer dan het aanbieden van een aantal cursussen binnen je organisatie.

Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.

De achterstand van Nederlandse bedrijven als het gaat om ‘upskilling’ blijkt vaak schijn, schrijft Bastiaan Starink over de resultaten van een mondiaal onderzoek door PwC. Een doorbraak. Ik dacht meteen aan mijn eigen presentaties, waarin ik vertel dat je je skills moet aanpassen omdat organisaties steeds meer uitgroeien tot techbased-omgevingen. Onlangs gaf ik een presentatie tijdens een webinar van IMA en daar hoorde ik: ‘Maar techbased zijn we toch allang?’ Het omslagpunt is bereikt: binnen finance is er definitief geen plaats meer voor ouderwetse professionals.

Deze digitale versnelling -geholpen door de coronacrisis- komt goed uit. Digitalisering speelt een vitale rol bij het herstel van onze economie en toekomstige groei. Dat we beschikken over geschoolde arbeidskrachten die zich snel aanpassen aan de huidige eisen en technisch onderlegd zijn, is van cruciaal belang. Vindt ook Starink namens PwC, die er terecht aan toevoegt dat bijscholing veel meer is dan het aanbieden van een aantal cursussen aan de medewerkers binnen de organisatie.

Te veel leidinggevenden denken echter wel dat dit voldoende is, als ze de opdracht krijgen om hun medewerkers op te leiden: ‘We timmeren gewoon een leuk curriculum met een aantal cursussen in elkaar, die zetten we op ons online portal en daar mogen onze medewerkers dan uit kiezen.’

Skilling-mentaliteit
Maar upskilling vraagt om meer dan dat. Je moet als organisatie een hele nieuwe leercultuur creëren. Zodat je medewerkers een soort skilling-mentaliteit krijgen; de wil en wens om jezelf continu te ontwikkelen. Op die manier maken ze steeds ergens aan het eind van een kalenderjaar grote stappen. Jaar in, jaar uit. Dat is upskilling.

Ook valt me in het onderzoek van PwC op dat deze cultuur samenvalt met corporate (social) responsibility. Een eyeopener. Tech creëert een steeds grotere verdeeldheid tussen de meer theoretisch geschoolden en de medewerkers die wat praktischer opgeleid zijn. Bedrijven hebben nu de verantwoordelijkheid om te zorgen dat ook de meer praktisch geschoolden over techskills beschikken. Juist de medewerkers die de meer repetitieve handelingen verrichten dreigen hun banen te verliezen. Deze processen worden geautomatiseerd.

Deze ontwikkeling zie je ook binnen finance. Denk aan de medewerkers die vroeger de post verwerkten. Elke factuur die binnenkwam, bewaarden zij in een mapje. Letterlijk. Later scanden zij die facturen, maar dat was nog steeds een manueel proces. Nu verloopt dat inboekwerk volautomatisch. Er komt eigenlijk geen mens meer aan te pas. Daarom is het zo belangrijk om het aanleren van extra skills te omarmen. Via het volgen van opleidingen.

Uitgroeien tot voorlopers
Ongetwijfeld zijn er genoeg bedrijven die huiverig zijn om in deze financieel wat lastige tijd toch extra (lees: kostbare) opleidingen aan te bieden. Maar door nu zo te denken, dreigen ze straks de boot te missen. Je zal zien dat bedrijven die dit moment wél durven te pakken om hun organisaties aan te passen, de grootste stappen maken en uitgroeien tot voorlopers zodra we economisch alles weer gaan opbouwen. Of zoals de Amerikanen zeggen: They Hit The Ground Running.

Vragen durven stellen
Jezelf ontwikkelen begint bij nieuwsgierig zijn. Vragen durven stellen. Of zoals Remco Campert ooit al schreef in een gedicht: ‘Jezelf een vraag stellen/ daarmee begint verzet/ en dan die vraag aan een ander stellen.’ Juist deze cultuur van vragen stellen mag bij veel organisaties nog veel meer worden ontwikkeld. Het gebeurt te weinig. Dat merk ik al bij digitale sessies die ik bijwoon en waar amper iemand een vraag stelt. Terwijl de deelnemers van die sessies echt niet alles al weten. Welnee, ze durven niet. Maar dat vragen stellen is zo belangrijk. Alleen zo ontstaan echte gesprekken.

Vandaar dat het ontwikkelen van een leercultuur belangrijk is binnen een organisatie. Los van het feit dat bedrijven minder lang bestaan dan vroeger en werknemers zich moeten blijven ontwikkelen om zo bij te blijven in hun vak. Maar door een leercultuur ontstaat er ook meer openheid. Een cultuur waarin medewerkers vragen durven stellen aan elkaar en dingen bespreekbaar maken.

Maar liefst 67 procent van de issues -dingen die verkeerd dreigen te gaan in organisaties- komen nooit op board level, las ik. 67 procent! Dat zegt genoeg over de cultuur van die organisaties. Hoezo een open cultuur? Kortom: Upskilling Is Making Yourself Relevant. Individueel maar zeker ook als organisatie.

Alain Mulder is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.