Het nieuwe ‘in control’ zijn

Met de komst van internet en andere communicatienetwerken is onze toegang tot informatie schijnbaar oneindig geworden. We willen álles weten. Sterker nog, wat we weten, willen we ook steeds vaker delen met anderen. Een houding waar met name jongeren sterk aan hechten en die gedeeltelijk het succes van sociale netwerken als Facebook verklaart. Informatie uitwisselen? Dat doe je gewoon! Maar hier ligt ook een spanningsveld met minder jonge generaties, laten we zeggen u, de lezer van dit stuk, en ondergetekende.

Wij houden ons veel meer bezig met de vraag welk beeld we van onszelf (of onze onderneming) willen creëren. Wij selecteren liever zelf welke informatie we met anderen delen. Wij blijven bij voorkeur ‘in control’. Dat verklaart weer waarom zo veel ondernemers en ondernemingen aan het worstelen zijn met sociale media. Het is namelijk lastig te controleren wat er gebeurt met de informatie die je via de digitale netwerken deelt.

Maar één ding is zeker: als onderneming kun je je niet meer verschuilen achter schijnwaarheden of, in geval van misstanden, hopen dat de storm vanzelf wel overwaait. Vroeg of laat komt het ware verhaal bovendrijven, wat de problemen alleen maar vergroot. Voor veel bedrijven staat communiceren met afnemers, aandeelhouders, de arbeidsmarkt en autoriteiten nog steeds gelijk aan zenden: eenrichtingscommunicatie met andere woorden.

Anno 2012 is dat een knap achterhaalde werkwijze, want zo bouw je vandaag de dag geen duurzame relatie meer op. Hoe dan wel? Door de dialoog te zoeken en aan te gaan. Door soms te durven toegeven dat je de dingen niet helemaal op orde hebt. Door hierover te praten met je stakeholders, zodat je deel bent van de discussies die in fora, netwerken en andere digitale ontmoetingsplaatsen over jou worden gevoerd. Praat met je stakeholders in plaats van hen uitsluitend óver jou te laten praten. Binnen dit kader is er ook steeds minder ruimte voor opgepoetste reclamepraatjes. Dat pikt de generatie van de tweerichtingscommunicatie niet langer. Integriteit en authenticiteit zijn voor deze groep communicatieve maatstaven – de zaken moeten vooral kloppen. Leg uit welke keuzen je maakt en waarom je dat doet, voor nu en voor de langere termijn. En pols voortdurend of die keuzen helder – transparant dus – overkomen bij degenen met wie je te maken hebt. Zoals gezegd: houd de dialoog gaande.

Deze houding is ook voor Delta Lloyd Asset Management leidend in de communicatie met de bedrijven waarin wij beleggen of waarvoor wij belangstelling hebben. Hoe bereidwillig is zo’n partij om ook daadwerkelijk informatie te delen? Is er ruimte voor een open discussie? Worden wij gezien als een constructieve partner of mogen we alleen maar als toeschouwer aan de zijlijn zitten? Dat laatste is voor ons nooit een optie geweest. Als je uit bent op langetermijnrendement, is constructieve tweerichtingscommunicatie met je deelnemingen van groot belang. En zo bezien zijn wij al geruime tijd een fervent voorstander van het nieuwe ‘in control’ zijn.