Het duurzame koffertje

Wat komt er uit het koffertje dat op de eerste dinsdag van september zijn intrede doet op het binnenhof?

Als accountant kijk ik altijd reikhalzend uit naar wat onze minister van Financiën uit zijn koffertje tovert op de derde dinsdag van september. Maar met een demissionair kabinet verwacht ik dit keer geen spectaculaire veranderingen in de belastingplannen. Misschien mogen we meer verwachten van dat andere koffertje, dat niet op de derde maar de eerste dinsdag van september zijn intrede doet op het Binnenhof: het koffertje met duurzame ideeën op duurzame dinsdag. Met het IPCC rapport nog vers op het netvlies zijn die ideeën wat mij betreft belangrijker dan ooit.

Blijft het bij praten?
Het was een hot topic de afgelopen weken: het IPCC rapport. Je kon geen tv programma kijken of krant openslaan of het ging over de gevolgen van klimaatverandering. Maar de conclusies uit het rapport bevestigen wat we al wisten: het klimaat verandert ongekend snel en de mens is daarvan de oorzaak. Kortom: klimaatverandering is de uitdaging van deze tijd. De grote vraag is: hoe gaan we er nu echt met zijn allen voor zorgen dat we onder de 1,5 graad opwarming blijven?

Wat betekent het IPCC-rapport voor ondernemers?
Bij ondernemers zien wij duurzaamheid toch steeds vaker hoog op de agenda staan. Gelukkig maar, want het klimaatrapport laat duidelijk zien dat verduurzamen geen vrijblijvende optie meer is. We kunnen het niet meer voor ons uitschuiven als een ‘to-do’ op ons actielijstje voor morgen als we het wat minder druk hebben. Overstappen op duurzame energie, een elektrisch wagenpark, minder zakelijk vliegen; het zijn mooie stappen, maar het is nu tijd om eerlijk te kijken of dat goed genoeg is; en waar nodig onze strategie bij te stellen, bijvoorbeeld door daadwerkelijk CO2 doelen stellen in lijn met Parijs. Het IPCC-rapport geeft onze samenleving en dus ook ondernemers een sterkte prikkel om door te pakken met verduurzamen. Is dat makkelijk? Nee zeker niet. Het rapport legt de lat hoog. We weten dat er grote uitdagingen zijn de komende jaren, niet alleen voor ons als maatschappij, maar ook voor het bedrijfsleven.

Samen gaan we ervoor!
Hoe groot de uitdaging ook is, we weten ook dat het kán! Als we de handen ineen slaan, is het mogelijk om binnen de afspraken van het Parijse klimaatakkoord te blijven en binnen de 1,5 graad opwarming van de aarde. Hoe groot of klein je ook bent als onderneming en in welke sector je ook opereert, besef dat we daar allemaal een verantwoordelijkheid in hebben.

Eerlijkheid duur(zaam)t het langst
Het wordt tijd dat ondernemers niet alleen zeggen dat ze duurzaam gaan doen maar het ook laten zien, bijvoorbeeld in de verslaglegging. We moeten eerlijk zijn over onze daadwerkelijke duurzaamheidsprestaties, en keuzes durven maken. En ja, die keuzes vragen waarschijnlijk om korte termijn investeringen. Maar de kosten van niets doen kunnen voor ondernemers wel eens veel hoger zijn. Kijk maar naar de schade door overstromingen, mislukkende oogsten, aankomende CO2 belasting, reputatieschade. En dat niet alleen. Ondernemers die niets doen, missen ook kansen in de markt als concurrenten wel met nieuwe businessmodellen aan de slag gaan en zich beter positioneren. Of omdat klanten steeds meer duurzaamheid verwachten en net zo makkelijk overstappen naar een duurzaam alternatief.

Hoe dan?
Ik weet zeker dat veel ondernemers de noodzaak echt wel snappen, maar worstelen met de vraag ‘hoe dan’? Besef dat u er niet alleen voor staat. We moeten het samen doen, met collega-ondernemers, met medewerkers, met investeerders en tal van andere stakeholders. En roep de hulp in van deskundige adviseurs zoals uw accountant om u te ondersteunen met uw uitdagingen op gebied van strategie, risicomanagement, rapportage en bijvoorbeeld ook financiering.

Practice what you preach
Ook ik heb als bestuurder duurzame uitdagingen op mijn bord liggen. Bij Grant Thornton zien wij het als onze verantwoordelijkheid om het voorbeeld te geven en zelf ook een duurzame koers te varen. Dus ook in onze eigen bedrijfsvoering is duurzaamheid een strategische pijler. Om ondernemers goed te adviseren op dit thema moet je een specialist zijn met diepgaande kennis en ervaring. Door de overname van Sinzer 2,5 jaar geleden hebben we inmiddels een stevige duurzaamheidsadviespraktijk. Daar ben ik echt trots op. Maar we dagen ook onszelf uit om op korte termijn CO2 neutraal te worden.

Goed idee
Elk goed idee is er een. Of het nu gaat om als individu duurzamer te leven of als ondernemer je steentje bij te dragen. Daarom juich ik het initiatief van duurzame dinsdag ook toe. Hopelijk komen er weer veel nuttige ideeën uit dat koffertje vanuit alle hoeken van onze samenleving: van particulieren, verenigingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en start-ups. Samen laten ze zien dat duurzaamheid leeft, en geen ‘ver-van-mijn-bed-show’ is. Met het IPCC rapport nog warm in de hand kan een nieuw kabinet niet anders dan goede duurzaamheidsinitiatieven omarmen en helpen realiseren. Ik ga in ieder geval luisteren naar de duurzame troonrede. Hopelijk komt er ook nog iets duurzaams uit dat andere koffertje over twee weken.

Bart Jonker is bestuurslid Grant Thornton accountants en adviseurs

Gerelateerde artikelen