Hans van Diest (BMW Financial Services) wint Credit Management Award 2008

Dolgelukkig en trots was risk manager Hans van Diest toen hij, ten overstaan van een volle zaal bezoekers van het 5e Jaarcongres Credit Management in Noordwijkerhout, werd uitgeroepen tot Credit Manager of the Year 2008. Uit handen van Mannes Westhuis, voorzitter Vereniging voor Credit Management (VVCM) kreeg Van Diest de felbegeerde Award uitgereikt.

Uit twaalf genomineerden koos de vijfkoppige jury een winnaar. De jury bestond uit: Jan Vis (professor Rotterdam School of Management Business Valuation & Value Based Management); Ben Walet (Manager Credit Control Getronics PinkRoccade); Rien van Poelgeest (senior Credit Manager 3M Nederland); Bob Kurpershoek (Manager Global Collections NBC Universal) en Jan Bletz (hoofdredacteur CFO Magazine). Uit het juryrapport: Alle twaalf cases hebben uiteenlopende belangwekkende inzichten op het vlak van creditmanagement opgeleverd. Dit wordt weerspiegeld door de nominatie voor de Credit Management Award 2008. Creditmanagement als vraagstuk voor leasepartijen is niet zo makkelijk. Het betreft een hele grote massa aanvragen, die lang niet allemaal door de beugel kunnen. Bij BMW Financial Services is hier op de juiste manier invulling aangegeven. Creditmanagement begint bij de acceptatie van de klant, niet bij de betaling. Daarnaast speelt ook automatisering een belangrijke rol. Efficiënte hulpmiddelen worden gebruikt ter bevordering van het acceptatieproces. De case wordt binnen de organisatie gebruikt als internationaal voorbeeld. Met name de toegevoegde waarde die creditmanagement levert, ziet de jury als belangrijk aandachtspunt. Vernieuwend denken loont, luidt het oordeel. De rol van de genomineerde in dit project, de innovatie en de concrete verbeteringen in deze best practice. Met bewondering heeft de jury kennis genomen van de overige cases. Dat creditmanagement binnen de genomineerde organisaties op de managementagenda staat is een feit. Verbeteringen die zijn bereikt met projecten ‘starting from scratch’, zijn makkelijker te bereiken dan efficiencyslagen in een bestaande structuur. Pro-activiteit, centralisatie en automatisering zijn goede oplossingen om bepaalde doelen te bereiken, maar wanneer dat is voltooid, blijft creditmanagement voortdurend in beweging.