Haalt contant geld het einde van de 21ste eeuw?

Nieuwe technologieën veranderen de manier waarop consumenten betalingen uitvoeren. De verwachting is dat tegen het einde van dit decennium minder contant geld en betaalpassen in omloop zullen zijn. Daarentegen neemt het aantal elektronische en mobiele betalingen alleen maar toe, waardoor munten en bankbiljetten minder belangrijk worden voor diverse transacties. Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor de betalingswaardeketen?


De financiële industrie is een sterk gereguleerde markt en vraagt om strenge naleving van wet- en regelgeving. Als het gebruik van contant geld drastisch vermindert en uiteindelijk misschien niet meer bestaat, zorgt dit voor enorme uitdagingen bij financiële instellingen en traditionele betalingspartijen. Om niet achter te blijven op de ontwikkelingen en op tijd op deze veranderingen in te spelen, investeren veel organisaties daarom in nieuwe technologieën om de volgende generatie klanten te bedienen.

Nieuwe mobiele betalingsmodellen maken een grote opmars. Gebruikers van een smartphone (Adroid of IOS) kunnen eenvoudig en snel betalingen doen met behulp van verschillende apps. Dit levert concurrentievoordeel op voor financiële organisaties bij bepaalde vormen van geldtransacties. Momenteel gaat er veel tijd in zitten om zowel contante betalingen als betalen met passen mogelijk te maken. Door technologieën voor mobiele betalingen in te zetten kunnen organisaties hun klanten net zo goed of zelfs beter bedienen dan de concurrent. De vraag is echter hoe je andere financiële instellingen kunt voorblijven?

Wanneer het mogelijk is voor gebruikers om betalingen te doen met hun smartphones wordt het volledige betalingsproces versneld. Met traditionele betalingsmethoden zijn bedrijven, en dan met name retailers, veel tijd en geld kwijt aan het versturen van facturen en nabellen van langzame betalers. In het huidige economische klimaat worden rekeningen steeds vaker later betaald. Wanneer een bedrijf een systeem gebruikt waarmee het betalingsproces efficiënter verloopt, blijven ze bedrijven met een verouderd systeem een stap voor.
__________________________________________________________________________________
Zet uw afdeling Credit Management in 1 dag strategisch op de kaart
Tijdens het seminar Credit Manager in één dag geeft Credit Management expert Raimond Honig inzicht in de strategie van befaamde managementdenkers. Ontdek in één dag hoe u als Credit Manager sneller en effectiever kunt anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat. Meer informatie en aanmelden
__________________________________________________________________________________

Door klanten de mogelijkheid te bieden om betalingen ter plekke via een mobiel apparaat of apps te doen, zoals een lunch betalen met een mobiele telefoon, kan er veel geld worden bespaard. Met al deze nieuwe betaalmethoden wordt het zo eenvoudig om betalingen te doen, dat men zich afvraagt waarom we eigenlijk ooit met contant geld of met een creditcard hebben betaald.

Een andere optie voor het doen van betalingen is de zogenaamde ‘mobiele portemonnee’. Mobiele telefoons beschikken steeds vaker over een NFC (draadloze communicatie)- en locatietechnologie en zijn eenvoudiger te beveiligen. Daarom kan de mobiele telefoon contant geld makkelijk vervangen. Uit onderzoek is gebleken dat twee derde van de banken verwacht dat iedereen een vorm van mobiel betalen gebruikt in 2017. Ondanks dat de mobiele portemonnee al enige tijd een veelbesproken onderwerp is, begint het nu echt vorm te krijgen. Veel grote organisaties als Apple, Amazon, Paypal en Google investeren al in deze nieuwe betalingsmethode.  

Met zoveel spelers op markt die technologieën voor mobiele betalingen willen ontwikkelen, is er geen twijfel dat contant betalen langzaam zal verdwijnen. Ook de wereldwijde toename van het aantal smartphones zorgt ervoor dat de betalingsindustrie snel grote veranderingen doormaakt. Om voor te blijven op de concurrentie is het belangrijk om nu in deze nieuwe technologieën te investeren en ontwikkelingen op het gebied van mobiele betalingen te stimuleren.

Door: Manoj Mehta, Country Manager Benelux bij Cognizant