TomTom is een jong en snelgroeiend bedrijf. Positieve resultaten trekken nieuw personeel aan. Group controller Marco Houweling: 'Financials bepalen mede de koers.'

Wat voor mensen zoeken jullie?
'Het hangt ervan af waar ze komen te werken. Wij zoeken voor de transactiegerichte accountantfuncties middelbaar tot hoger geschoold personeel. Belangrijke eigenschappen zijn procesgerichtheid, efficiëntie en accuratesse. Voor planning & control is een hbo-of wetenschappelijke opleiding vereist. De financiële medewerkers voor deze afdeling  moeten analytisch en communicatief zijn.

TomTom zoekt bovenal mensen die van alle markten thuis zijn en niet uitsluitend op één bepaalde afdeling, bijvoorbeeld als sales analist, hebben gewerkt. We hebben weinig schoolverlaters in dienst, maar juist veel employees met kennis en expertise meegenomen uit hun vorige functie. Voor onze afdeling accounting & reporting geldt dat wij op zoek zijn naar afgestudeerde accountants, die de vertaalslag kunnen maken tussen de praktijk en theorie. Ook hier is praktische ervaring een pre.'

Waarom zouden financials bij TomTom  aan de slag gaan?
'Bij TomTom krijgen ze zeer veel kansen aangeboden. Wij vinden eigen initiatieven erg belangrijk. TomTom is een succesvolle onderneming en als financials kun je ook echt een  bijdrage leveren aan dat succes. Je bent als controller bijvoorbeeld niet slechts één van de vele controllers zoals bij een grote volwassen multinational als Shell of Unilever. De financials bij ons hebben werkelijk invloed op de koers van de onderneming. Als je snel carrière wilt maken kun je volgens mij beter bij TomTom werken dan bij een ander AEX-fonds.'

Wat maakt TomTom tot een interessante organisatie?
'Kenmerkend is de internationale dimensie. Wij zijn multicultureel. Maar liefst vijfendertig verschillende nationaliteiten werken bij TomTom. Wij zijn tevens een zeer jong bedrijf dat zich kenmerkt door een vrij platte organisatie.'

Wat zegt dat over de sfeer binnen het bedrijf? Kun je zomaar bij de financieel directeur binnenlopen?
'Ja, veel mensen van buiten de organisatie verbazen zich over de informele sfeer op de financiële afdeling. Bij ons is het geen jasje-dasje. De directie is casual gekleed en houdt zich net als ons ook met aardse zaken bezig. Kenmerkend is ook de drukte en de gezelligheid op de maandelijkse personeelsborrel, bij ons op de hoek op het Rembrandtplein. De saamhorigheid spat ervan af. Ondanks onze snelle groei voelt iedereen zich deel van een succesvolle groep mensen die dit voor elkaar krijgt. Dat is enorm inspirerend'

Is het moeilijk om de specialisten te pakken te krijgen?
'De positieve berichtgeving van de media versterkt ons imago. Werken bij TomTom is een uitdaging voor diegenen die niet bang zijn om hard te werken in een extreem veranderende omgeving. Onze onderneming doet het goed. Bij potentiële werknemers bestaat er weinig angst voor een financiële teruggang. Dat trekt mensen aan. Wij willen wel het beste uit de markt en met de meest talentvolle aan de slag gaan.'

Wat bieden jullie de besten uit de markt?
'Het salaris dat wij aanbieden is boven het gemiddelde en we hebben een aantrekkelijke bonusregeling. Het meest aantrekkelijke ervan is dat wij ook daadwerkelijk winst maken en dus bonussen uit kunnen keren. Toch zijn dit niet de belangrijkste zaken voor de nieuwe werknemer. In sollicitatiegesprekken is dé vraag niet wat ga ik verdienen, maar wat kan ik bij jullie leren? Bij ons kunnen financials zeer snel groeien doordat ze in korte tijd met vele facetten van het vak in aanraking komen. In ons talent development programma kunnen de  jonge potentiële sterren een opleiding tot manager volgen. Daarnaast zijn er tal van generieke opleidingstrajecten. Elke afdeling is verplicht een eigen opleidingsplan te hebben en dit wordt periodiek getoetst door de HR-afdeling. We willen dat de besten de besten blijven.'

De kern
Aantal fte's: 60
Aantal vrijstaande vacatures: 15-25
Aantal werknemers geplaatst per jaar: 30
Budget opleiding en training per medewerkers: minimaal vier procent van het brutoloon
Missie bedrijf: 'Ons doel is marktleider te blijven van hoogwaardige, makkelijk te gebruiken persoonlijke navigatieproducten.'
Contactgegevens recruiter: Craig Robertson, [email protected]
Kernwaarden: Internationaal, open en innovatief.
Ziekteverzuim: lager dan het gemiddelde