Grote omzetverhoging retailers mogelijk bij inzet mobiele strategie

Europese merken moeten meer aan verwachtingen van de consument voldoen voordat zij volledig kunnen profiteren van mobiele mogelijkheden .

De inzet van een mobiele strategie kan leiden tot een omzetverhoging van 1,4 miljard euro voor Nederlandse fysieke winkels. Mobiele apparaten zijn dit jaar verantwoordelijk voor 18 procent van de online omzet. 
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ‘s werelds grootste platform voor online coupons. De studie, die uitgevoerd is in samenwerking met het Centre for Retail Research (CRR), toont aan dat Nederlanders dit jaar naar verwachting ruim 1.3 miljard euro gaan uitgeven via mobiel. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 0.7 miljard euro in 2014. Verwachting is dat dit met 166 procent groeit in 2016 ten opzichte van 2014.
Mobiel beïnvloedt consumentengedrag meer dan ooit
Mobiel is de drijvende kracht achter de groei van e-commerce. De verkoop via tablets en smartphones is dit jaar in Europa met respectievelijk 94 procent en 70 procent gestegen, terwijl de groei van verkoop via desktop maar vijf procent is in 2015. 
Naar verwachting is 18 procent van de online omzet in Nederland dit jaar afkomstig van mobiele apparaten (tablet en smartphone). Nu de meeste smartphone gebruikers een databundel hebben en dus op ieder moment online kunnen zijn, moeten retailers gaan nadenken over hun mobiele strategie en hoe zij beter tegemoet kunnen komen aan de eisen van de consument.
Smartphone en shopping
Ondanks dat Nederlanders meer dan ooit besteden via mobiel, blijkt uit het onderzoek dat een smartphone niet alleen gebruikt wordt voor een aankoop, maar dat het ook een grote rol speelt in het besluitvormingsproces. Meer dan 73 procent van de Nederlanders gebruikt hun smartphone ook voor het vergelijken van prijzen en 67 procent zoekt actief naar aanbiedingen en promoties.
Digitale winkelmandje wordt steeds gevulder
Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde bedrag per aankoop op mobiel steeds dichter bij de desktop-verkoop komt. Shoppers via mobiel hebben de neiging om per transactie minder te besteden dan degene die via desktop kopen, maar doen wel vaker aankopen. Het gemiddelde bedrag in het digitale winkelmandje is 55 euro op mobiel en 65 euro via desktop. De meest populaire aankopen via mobiel zijn digitale downloads (29%), mode (26%) en entertainment zoals boeken en dvd’s (24%).
Retailers moeten mobiel meer centraal zetten in hun strategie
De mobiele markt blijft zich ontwikkelen en consumenten worden steeds veeleisender. Winkeliers moeten deze verwachtingen serieus nemen, willen ook zij profiteren van de groei van mobiele aankopen. Dit betekent dat ook fysieke winkels ‘mobile friendly’ moeten worden. 
Consumenten eisen niet alleen dat de website geschikt is voor mobiel, ook de fysieke winkels moeten hun strategie aanpassen aan de eisen van de klanten, zoals de mogelijkheid bieden om met mobiel te betalen (45%), het kunnen checken van beschikbaarheid/ maken van reserveringen (42%), een mobiel loyaliteitsprogramma (42%) of vouchers naar mobiel sturen (41%). 29 procent van de Nederlanders gaf aan dat ze gemiddeld 7,69 euro meer zouden besteden in ‘mobile friendly’ winkels, wat een extra omzet van 1.4 miljard euro zou betekenen voor de Nederlandse retailers.
Iwan Mouton, Partner Manager ActiePagina.nl: ‘Een goede mobiele strategie wordt steeds belangrijker voor retailers. Het is een efficiënte manier om klanten aan je te binden en uit ons onderzoek blijkt ook dat het de omzet aanzienlijk kan vergroten. Hierbij moeten retailers wel goed in hun achterhoofd houden dat de ontwikkeling van m-commerce niet alleen met innoverende techniek te maken heeft, maar ook met het veranderende consumptiepatroon van de consument. Mobiele apparaten worden steeds belangrijker bij een aankoop en retailers die hun service niet aanpassen, nemen het risico om klanten te verliezen aan innovatievere concurrenten. Consumenten zijn al veel meer dan vorig jaar gewend aan het kopen via mobiel, dus retailers moeten dit moment pakken en ervoor zorgen dat zij de consument wat betreft innovatie altijd een stapje voor blijven.’
Cijfers over e-commerce en m(mobile)-commerce
– M-commerce vertegenwoordigt 23 procent van de totale e-commerce omzet in Europa in 2015. Het gemiddelde bedrag per online aankoop dat naar verwachting dit jaar in Nederland wordt uitgegeven is 52 euro via smartphone, 58 euro via tablet en 65 euro via desktop of laptop.
– Ondanks dat mobiel niet het belangrijkste shopping-kanaal is, speelt het wel een belangrijke rol in de gehele winkelervaring; 74 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers zoekt actief naar reviews, 73 procent vergelijkt prijzen en 67 procent zoekt naar aanbiedingen en promoties.
– De beloning voor retailers is een financiële; multi-channel shoppers in Nederland besteden 57 procent meer in vergelijking met diegenen die alleen via desktop of laptop winkelen. Gemiddelde besteding dit jaar voor multichannel shoppers is 1.099 euro in vergelijking met 701 euro van degenen die uitsluitend via desktop kopen.

Gerelateerde artikelen