Europese studenten die een masteropleiding (MBA) volgen, zijn nauwelijks geïnteresseerd in het imago van potentiële werkgevers op het gebied van milieu en sociale verantwoordelijkheid.

Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van pr-bureau Hill and Knowlton werd uitgevoerd onder ruim vijfhonderd MBA-studenten in twaalf landen.  

De reputatie van een bedrijf op het gebied van sociale verantwoordelijkheid is voor nauwelijks de helft van de studenten een belangrijke factor, het milieu-imago wordt door een derde van de respondenten genoemd.

Bij slechts 5 procent van de studenten vormen deze zaken de bepalende factor bij de keuze voor een werkgever. Van veel groter belang zijn factoren als carrièrekansen, groeimogelijkheden en tevredenheid, samen met bedrijfscultuur en werkomgeving.

Uit het onderzoek blijkt verder dat MBA-studenten graag willen werken in de financiële-, IT- of energiesectoren en dan het liefst in West-Europa. Zij zien weinig heil in een baan in de tabaksindustrie, de chemie of de olie- en gasindustrie, aldus Hill and Knowlton.