Bavaria N.V. heeft in 2016 wederom een recordomzet gehaald. De omzet steeg met 14,8 procent ten opzichte van 2015, van 531,3 miljoen euro naar 610,1 miljoen euro. Bavaria N.V. realiseerde de groei door autonome groei, new business en overnames.

Het nettoresultaat van Bavaria groeide van 30,2 miljoen euro naar 32,9 miljoen euro. Bavaria N.V. produceerde in 2016 ruim zeven miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is nu in meer dan 130 landen aanwezig. In 2016 deed de brouwer ook een aantal significante investeringen, wat resulteerde in een investeringstoename van 34 miljoen euro in 2015 naar 51,1 miljoen euro in 2016.

Bavaria N.V. realiseerde de groei door autonome groei, new business en overnames. Zo werd in 2016 Palm Belgian Craft Brewers overgenomen, passend bij de ambitie om de ultieme portfoliospeler te worden. Daarnaast is er een samenwerking opgezet met Molson Coors UK en werd in de Verenigde Staten de importeur Latis Imports overgenomen.

Error in shortcode: slug must be set


Frank Swinkels, CFO: “De overname van Palm Belgian Craft Brewers was zonder twijfel het hoogtepunt van 2016. Het samengaan van twee familiebedrijven was een uniek moment in onze geschiedenis. We voegden met trots het rijke assortiment van speciaalbieren van Palm Belgian Craft Brewers toe aan ons portfolio.”

Internationale slagkracht
De ingezette strategie en de stappen die in 2016 zijn genomen dragen bij aan het uitbreiden van de internationale slagkracht van Bavaria N.V. “We zijn nu actief in meer dan 130 landen, hebben ruim 1.400 collega’s, 10 kantoren, 6 eigen brouwerijlocaties en 26 merken. Dat is iets waar wij enorm trots op zijn. Met onze groeiende internationale distributiekracht kunnen we onze merken ook internationaal laten groeien.”

Investeringen heeft het bedrijf niet alleen gedaan in het uitbreiden van het merkportfolio of in nieuwe afzetmarkten. Een grote investering werd gedaan in Holland Malt, eigendom van Bavaria N.V, voor de uitbreiding van de mouterij in de Eemshaven. In antwoord op de zowel nationaal als internationaal groeiende vraag naar kwaliteitsmout worden er momenteel twee extra mouttorens gebouwd om de productiecapaciteit te verdubbelen.

Merkinnovaties
Naast de investeringen zijn er ook verschillende productinnovaties gelanceerd. Zo introduceerde Bavaria N.V. als eerste grote Nederlandse brouwer glutenvrij bier onder de naam Bavaria Premium Pilsener Glutenvrij. Eind 2016 introduceerde Bavaria ook de nieuwe internationale merkcampagne ‘Welcome to the Family’. Na vijftien jaar nam Bavaria afscheid van de slogan ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ en communiceert zij nu vanuit de kracht van het familiebedrijf. “Bier verbroedert en brengt mensen samen en deze universele boodschap dragen we eerst in Nederland uit en vervolgens in alle landen waar Bavaria actief is”, aldus Swinkels.

Oneindig Ondernemen
Dit jaar heeft Bavaria N.V. voor het eerst het financieel en MVO-jaarverslag samengevoegd. In 2015 werd de MVO Kroonkurk geïntroduceerd, waarin alle activiteiten en programma’s op het gebied van duurzaam ondernemen bij elkaar kwamen onder de pijlers: kwaliteit, continuïteit, genieten en cohesie. Deze zijn in 2016 onderdeel geworden van de algemene doelstellingen voor 2020:
- Realisatie van een stevige groei in netto-omzet, richting 1 miljard euro in 2020 (met behoud dan wel verbetering van de huidige EBITDA-ratio);
- Uitvoeren van een nulmeting en het uitrollen van een circulair programma over alle vestigingen in 2017 en een realisatie van 50 procent circulair werken in 2020 voor alle vestigingen;
- Een besparing van 10 procent per jaar op energie, water, afvalwater, afval en verpakkingen van 2016 tot en met 2020;
- 0 ongevallen met verzuim in 2020.

Error in shortcode: slug must be set


Een belangrijk project als onderdeel van de MVO-strategie is Boer Bier Water, waarbij het restwater van de brouwerijen wordt hergebruikt om de boeren in de omgeving te voorzien van water. In 2016 zijn een aantal mijlpalen gerealiseerd, zoals het tekenen van de intentieverklaring, de ingebruikname van de vijzel met het subirrigatie systeem en de start van het teruggeven van gezuiverd restwater via het Wilhelminakanaal. Ook ontving Bavaria N.V. een Europese Interreg-subsidie met als doel verdroging in de landbouw tegen te gaan.