Groeien als kool en toch in control?

"Wij geven onze mensen vertrouwen: dat betaalt altijd uit." Darcy de Bood, finance director bij Newzoo.

Door Bouko de Groot.

In de Oracle Netsuite serie 'CFO aan het woord' zit deze keer Darcy de Bood, finance director bij het razendsnel groeiende Newzoo, de wereldwijde nummer 1 van  marktinformatie over gaming en esports.

Wereldwijd?

"We hebben een vestiging in San Francisco, niet al te ver van Silicon Valley, waar veel van onze klanten ook zitten, een vestiging in Sjanghai, want de Chinese markt is ook ontzettend belangrijk voor ons, die is heel groot in gaming, verder in Hongkong en dan ons hoofdkantoor hier in Amsterdam, daar vindt ook alle ontwikkeling plaats."

Hoe groot is je organisatie?

"Wij zijn nu met zo'n 100 mensen. We hebben nog steeds veel vacatures uitstaan, en we groeien nog steeds heel erg hard. Mijn team telt vijf personen. We zijn ontzettend  schaalbaar en heel internationaal, met veel expats. De voertaal is dan ook Engels. Vooral hoogopgeleide mensen, allemaal universitair geschoold en zeer ondernemend. We hebben hier een heel ondernemende cultuur, waarin het gestimuleerd wordt en er weinig restricties worden opgelegd aan mensen."
    
Wereldwijd, snelgroeiend, weinig restricties: hoe blijf je in control?

"Ja, ik moest er heel erg aan wennen in het begin, toen ik bij Newzoo begon. Ik had daarvoor jarenlang in de accountancy gewerkt en was daarvan gewend dat je heel erg in controle bent, met opgelegde budgetten en daar heel erg op stuurt. Nu gaat het juist om de mensen die je aanneemt en vervolgens vertrouwen geeft. HR en recruitment zijn ontzettend belangrijk, dat je de juiste mensen hebt op de juiste plek. In recruitment gaat bij ons veel tijd zitten. Als iemand bij ons aangenomen wordt,  dan heeft die al minstens zes personen gesproken. Niet alleen personen die relevant zijn voor de functie, maar ook personen uit de andere delen van het bedrijf, gewoon puur om te kijken of de gegadigde bij ons past. Daarmee begint het denk ik, dat je daar weinig fouten in maakt. Vervolgens is het vertrouwen geven. Wij hebben natuurlijk wel een overall budget, maar wij communiceren heel weinig budgetten richting individuele teams, alleen als het echt nodig is."

Waarom weinig budgetten?

"Puur omdat we twee dingen willen bereiken. Eén: we willen zorgen dat de mensen creatief en ondernemend blijven, dus niet budgetten als een een barrière daarin zien, maar gewoon ideeën hebben en ervoor gaan. En twee: we willen niet dat er budgetopmaakpraktijken komen met initiatieven die eigenlijk helemaal niet waardevol zijn voor de onderneming. En daar hebben we veel profijt van. Een mooi recent voorbeeld: een van onze teams had drie weken lang heel hard gewerkt. Hun research leidde tot hele mooie nieuwe data, wat weer een heel mooi nieuw product is geworden, dat ontzettend goed loopt. Tijdens die drie weken is er niemand van het managementteam bij betrokken geweest, ook niet voor het spenderen van resources: het was gewoon een initiatief van het team zelf. Dat werd met elkaar bedacht en gewoon gedaan. En natuurlijk heb je soms dingen die niks opleveren, maar meestal levert het wel iets op, op de een of andere manier. En dat maakt dit wel ontzettend mooi."

Hoe weet je dan of en wanneer zo'n team te veel uitgeeft?

"We hebben daar expres niet echt regels voor gemaakt. Maar je zit wel heel dicht op de business. Uiteraard heb je wel gewoon je controlemechanismen, die je gewoon goed hebt ingericht. Dus het is echt niet zo dat er ongemerkt grote facturen betaald worden. In die zin blijf je natuurlijk wel strak monitoren en zit je er bovenop. Maar je moet niet gaan micromanagen. Dat zal je los moeten laten. Daarmee kom je weer terug op dat vertrouwensvraagstuk. Wij geven onze mensen vertrouwen: dat betaalt altijd uit."

Wat zijn voor jullie de grote uitdagingen?

"Als ik vanuit het  finance perspectief praat:  wij zijn de afgelopen jaren tussen de 25 en de 50 procent per jaar gegroeid. Het komende jaar willen minstens weer 50 procent groeien en volgende jaar ook. Dat zijn best wel strakke groeidoelstellingen. Eén van de belangrijkste manieren om die te halen, is het vinden van goede mensen. Ze moeten bij onze cultuur passen, het moeten mensen zijn met interesse in gaming en esports, het moeten hoogopgeleide mensen zijn. Dat is voor ons een hele, hele grote uitdaging. Een tweede uitdaging is, dat als je zo snel groeit, het vaak heel lastig is om alle veranderingen bij te houden en alles in goede banen te leiden. Je hebt vaak het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Dat is een uitdaging op zich. Wij zijn bijvoorbeeld constant bezig met onze organisatiestructuur. En ten derde, daaraan gekoppeld, hoe behoud je die ondernemende cultuur naarmate je steeds groter wordt? Want dat ondernemende is wel de sleutel van ons succes. Maar ja, je ontkomt er niet aan dat je ook af en toe, naarmate je groter wordt, toch wat meer bureaucratische processen moet implementeren, omdat je nu eenmaal in control moet blijven."

Beluister de hele podcast: