Al van de elevator pitch gehoord? Veel mensen weten er tegenwoordig een mondje over mee te praten, maar slechts weinige hebben zo'n krachtige eenminuutspresentatie op de plank liggen. En dat laatste is jammer, want voor je het weet, verzeil je in een situatie waarin een pittige pitch je veel voordeel kan opleveren. Tijdens een receptie, bij de kapper of misschien wel in een ontvangsthal, wachtend op de lift.


Bij de elevator pitch gaat het erom dat je in hooguit honderd woorden jezelf,  je organisatie of een product presenteert. Het leuke van zo’n pitch is dat het lijkt alsof je die paar zinnen zomaar uit je mouw schudt, maar in werkelijkheid heb je de tekst grondig voorbereid. Je pitch moet namelijk zo aansprekend zijn dat je toehoorder ervan overtuigd raakt dat jij iets voor hem kunt betekenen.

Een strakke elevator pitch is dus een must om je doelen te bereiken, maar hoe maak je er een? Doorloop daarvoor de volgende vier stappen:

Stap 1
Maak eerst de kern van je elevator pitch. Begin met je te verplaatsen in je ideale gesprekspartner en bedenk wat hem over de streep trekt als hij in dubio is over het afnemen van jouw product. De zin: Wat heb ik eraan? kan je daarbij helpen. Een voorbeeld: stel je gesprekspartner heeft een gouden handdruk gekregen en hij tobt over de vraag hoe hij dit geld het beste kan wegzetten. Als jij jouw product presenteert als oplossing voor zijn probleem, vraagt hij: wat heb ik eraan? Jouw antwoord wordt dan bijvoorbeeld: bij ons krijgt u de hoogste rente, zonder beperkende voorwaarden en we brengen geen kosten in rekening. Hiermee heb je de voordelen van jouw product benoemd. Die vormen de kern van je elevator pitch.

Stap 2
Bedenk een pakkende openingszin voor die situaties waarin jij het initiatief tot contact neemt. Laat deze zin aansluiten bij je product én je gesprekspartner. Dat is lastig als het om een onverwachte ontmoeting gaat. Je kunt dit ondervangen door een aantal openingszinnen te maken. De opening bestaat verder uit je naam, de organisatie en afdeling waar je werkt, wat je daar doet en voor wie.

Stap 3
Bedenk een uitnodigend slot met als doel je gesprekspartner aan het lijntje te houden. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om visitekaartjes uit te wisselen of om binnenkort verder te praten. Als je merkt dat de ander na je pitch meer van je wil horen, ga je uiteraard door met je verhaal. Maar stel eerst een belangstellende vraag, zodat er een echt gesprek ontstaat waarin beide partijen hun zegje kunnen doen.

Stap 4
Oefen je elevator pitch grondig, ook al gaat het maar om enkele zinnen. Belangstellende vragen naar je bezigheden komen vaak onverwachts. Daardoor kun je even van je stuk raken, met als risico dat een mooie kans je ontglipt. Maar als je weet dat je op elk moment van de dag, waar dan ook, een sterke pitch kunt afsteken, blaak je al bij de eerste woorden van zelfvertrouwen.

Hoe breng je een elevator pitch?
Let goed op je non-verbale communicatie, vooral in het begin van de ontmoeting. Laat met je lichaamstaal zien dat je echt in de ander geïnteresseerd bent. Dat doe je door iets naar hem toe te buigen en hem aan te kijken terwijl je zijn hand schudt. Onderga dat moment bewust. De ander voelt dan jouw aandacht, waardoor hij zal openstaan voor je verhaal.
Breng je pitch vervolgens met enthousiasme, maar blijf jezelf. En spreek in concrete, begrijpelijke taal. Alleen zo kun je de ander raken en creëer je een nieuwe kans.