Greeniant haalt in twee weken haar EURO40.000,- target met crowdfunding

Greeniant, een greentech start-up die software innovaties ontwikkelt om in huis energie te besparen, startte 12 juli een crowdfunding campagne op oneplanetcrowd.nl. Voor de realisatie van haar productlancering ontving de jonge start-up in twee weken tijd 100% van haar target: 40.000 euro.


Gekoppeld aan de uitrol van de Slimme Meter werkt Greeniant aan een innovatie waarmee de consument inzicht krijgt in energiegebruik van apparaten, zonder invoering van gegevens of het installeren van (meet)apparatuur. Een tool om heel gemakkelijk energie te besparen.

Startups hebben moeite om kapitaal op te halen: "We mochten overal komen praten, maar kregen meestal nul op rekest." zegt Greeniant CFO Henriëtte Sperling die na een succesvolle carrière in de media sinds december 2012 betrokken is bij de jonge start-up.

"Het is verschrikkelijk moeilijk om in deze tijd geld op te halen. VC's kiezen voor minder risico en prive-investeerders worden door goede resultaten naar de aandelenbeurzen getrokken. Banken worstelen met de balansen, dus daar hoeven we al helemaal niet te zijn" vervolgt ze.
__________________________________________________________________________________
Haal miljoenen op in korte tijd | Volg de masterclass Alternatieve Financieringen
Voorziet u een (her)financieringsbehoefte? Is de bank ook uw belangrijkste bron van financiering? Dan is de Masterclass  Alternatieve Financieringsvormen voor u onmisbaar. Het is nu tijd om de alternatieven te onderzoeken en de groei van uw  onderneming veilig te stellen. Haal miljoenen op voor uw organisatie in korte tijd. Meld u hier direct aan.
__________________________________________________________________________________

Het publiek kijkt minder naar alleen financiële aspecten en beoordeelt een investering op andere gronden dan opbrengst en risico: "Is dit product interessant voor mij? Wat is de maatschappelijke waarde? Wat zegt het team?".

De Slimme Meter
"Door een afspraak binnen de Europese Unie krijgen 7 miljoen Nederlandse huishoudens een Slimme Meter, maar de consument kan weinig met die meter. Consumenten moeten niet alleen worden geïnformeerd over hun totale energieverbruik maar moet je laten zien hoe je apparaten anders kunt gebruiken of zelfs vervangen, om zo minder energie te gebruiken." aldus Geert Jan Dirven, oprichter van Greeniant. Eind 2013 wordt Greeniant's app verkrijgbaar voor consumenten en vanaf 2014 wordt het (via de netbeheerder) aangeboden met de aanbieding van de Slimme Meter.

Waarom nu?
De band die wij als consument met energie hebben verandert. We gaan elektrisch rijden en zelf energie produceren, apparaten nemen zelf beslissingen en communiceren met andere apparaten. Komende jaren zullen we meer weten over onze invloed op het milieu en waarom en hoe we bewuster met energie moeten omgaan. We gaan van het jaarlijks invullen van de meterkaart naar leven in het energiezuinige huis van de toekomst. Greeniant wil hierin een blijvende, stimulerende rol spelen en biedt een product van deze tijd, waarmee consumenten controle krijgen op hun energieverbruik.