Goeroes

Een nieuw tijdperk breekt aan. We staan op de rand van grote doorbraken. Eén ding is zeker, alles wordt anders. Alles wordt anders. Juist ja. Hallo goeroes, gaat 'ie een beetje?


Elke keer wanneer de betreffende reclame van een bekende software producent voorbij komt, schud ik mijn hoofd. Stiekem hoop ik dat wij slimmer zijn dan dergelijke bakerpraatjes te geloven. En gelukkig, dat blijkt bij velen van ons nog het geval ook. Vanochtend stond ik met de auto bij de wasstraat te wachten op mijn beurt toen ik in gesprek raakte met twee ondernemers van een jaar of vijftig. Het gespreksonderwerp: Nederland gaat naar de verdoemenis. Iedereen heeft mooie praatjes en we zijn ontzettend druk met de computer en onze smartphone, maar produceren doen we niet meer. Hooguit warme lucht, maar daar kan niemand van eten.

Een heerlijk verfrissend geluid om eens te horen in deze tijd die blijkbaar het patent heeft op verandering. Ik geloof niet zo in dat laatste. Natuurlijk verandert de wereld. FM.nl spreekt in haar dossier “De Onderneming 2.1” (link) over economische stagnatie, schaarste en sociale media. Allemaal waar, maar allemaal niet nieuw. Stagnatie en schaarste heeft de geschiedenis al veel vaker gekend. En wat nu sociale media is, was jaren geleden de opkomst van de televisie of de computer of nog veel eerder de drukpers. Dus doe nou allemaal niet net of de aarde veel sneller rondgaat dan vroeger.

We maken precies hetzelfde mee als onze ouders en grootouders, namelijk dat de wereld altijd in beweging is en verandering van alle dag. Vorige generaties ondernemers moesten hier al mee omgaan en wij dus ook. Missen we de boot, dan staat het voortbestaan van het bedrijf onder druk. Spelen we op tijd in op nieuwe ontwikkelingen, dan zouden we zomaar eens succesvol kunnen zijn. Maar maak de verandering niet belangrijker dan je core business! Uiteindelijk zijn social media voor de meeste ondernemingen een nieuw verkoopkanaal en geen nieuw product. Er moet nog altijd geproduceerd worden. Maak daarbij gebruik van de vooruitgang die dit tijdperk je biedt, zonder het doel uit het oog te verliezen.

Willem Vermeend gaf vorig jaar een goed advies tijdens een vaktechnische bijeenkomst: zorg dat je een twintiger in je bedrijf hebt om je onderneming toekomstbestendig te houden. Ik zou daar aan toe willen voegen: behoud ook vooral die ervaren vijftiger, zodat zij samen kunnen zorgen voor een productieve moderne onderneming.