Goed gegevensbeheer creëert meerwaarde

Zie gegevensbeheer als innovatiemotor, niet als kostenpost. Vier pijlers van data governance.

Door Gregory Vial. Hij is assistent-professor aan de HEC Montréal.

Hoe kunnen organisaties waarde genereren door gegevens te gebruiken en tegelijkertijd de problemen te vermijden die voortkomen uit het genereren, verzamelen en verwerken van die gegevens? Waarde genereren met bedrijfsdata gaat niet om het gebruik van véél data, maar om het gebruik van de júiste data, op het júiste moment. Maar het gebruik van al die data vereist ook goede beveiliging, wat hoe langer hoe uitdagender wordt.

Initiatieven op het gebied van gegevensbeheer beginnen vaak met een golf van activiteiten met betrekking tot een 'plan' voor gegevensbeheer. Gewoonlijk neemt dit de vorm aan van een document met regels en procedures die een dwingende draai geven aan het genereren, verzamelen en gebruiken van gegevens. Procedures zijn vaak sterk gericht op beveiligingsbeleid en kunnen behoorlijk technisch worden. Hoewel dit nodig is, kunnen deze documenten problematisch zijn. Dingen worden gedaan - of niet - omdat 'het in het datagovernanceplan staat', in plaats van omdat ze waarde blijven creëren voor de organisatie.

Kijk voorbij de data

Gegevensbeheer is echter veel meer. Zie het als een brug binnen het organisatieontwerp, die de uitvoering van de strategie ondersteunt en innovatie mogelijk maakt, en tegelijkertijd de nodige waarborgen biedt om de veiligheid en vertrouwelijkheid te garanderen van informatie die eigendom is van of verwerkt wordt door de organisatie.

Helaas wordt gegevensbeheer in veel organisaties achteraf geïmplementeerd. Pogingen om het als een centraal stuk van de organisatorische puzzel te plaatsen zijn niet voldoende, wat leidt tot situaties waarin het de uitvoering van de strategie niet ondersteunt en door operaties als onnodig hinderlijk wordt ervaren. .

Vier pijlers van gegevensbeheer

Goed beheer van de bedrijfsdata kan digitale innovatie stimuleren zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Hier zijn vier eenvoudige actiepunten om gegevens in een organisatie goed te beheren.

1. Begin bovenaan

Om gegevens te beheren, moeten leiders de strategische relevantie ervan erkennen. Door gebruik te maken van de formulering van AI-strategieën of de herziening van bestaande bedrijfsstrategieën in de huidige crisiscontext, kunnen leiders gegevens opnemen als onderdeel van hun strategie.

2. Denk verder dan dwang om op gegevens gebaseerde innovatie te ondersteunen

Het beheren van data wordt vaak gezien als een manier om data binnen de organisatie in toom te houden. Dat is belangrijk, maar ervoor zorgen dat data governance ook innovatie ondersteunt, is net zo belangrijk.

3. Data control met eenvoudige kaders

Je bezig houden met de details van dagelijkse bestuursmechanismen is een ontmoedigende taak. Door eenvoudige kaders te gebruiken voor data control binnen een organisatie, wordt de taak minder vervelend, flexibeler en vatbaarder voor de manier waarop leidinggevenden over hun organisaties denken.

4. Denk verder dan gegevens in rust.

Data in beweging is een belangrijk gebied voor data governance in moderne organisaties. Software moet worden ontworpen en getest om te voldoen aan de gegevensbeheerpraktijken en richtlijnen van de organisatie.

Gegevens beheren is niet eenvoudig, maar het is de moeite zeker waard. Het helpt niet alleen een organisatie bij te blijven met het veranderende juridische en ethische landschap van dataproductie en -gebruik, het helpt ook om een ​​kostbaar strategisch bezit te beschermen en tegelijkertijd digitale innovatie te ondersteunen.

Ontdek de power van Big Data & Analytics

Zoek je een praktische cursus over Big Data speciaal voor financials? Ontdek hoe je Big Data direct toepast in jouw business. Volg de driedaagse training Big Data & Analytics (inclusief 4 E-learning modules) en ontvang de tools en inzichten om de kwaliteit van rapportages en adviezen te optimaliseren.

Meer informatie

(bron: samenvatting van de Engelse tekst op sloanreview.mit.edu; foto: Stas Knop, Pexels)