Een derde van het mkb investeert naar eigen zeggen te weinig in digitalisering.

Terwijl 33 procent van de kleine en middelgrote in het afgelopen jaar investeerde in digitalisering, slinkt dat in de komende twaalf maanden naar 27 procent. De belangrijkste reden is de aanstaande recessie, zo blijkt uit de enquête onder ruim vijfhonderd mkb’s van financieringsplatform October. “De koopkracht en het consumentenvertrouwen nemen af. Daarnaast zijn energieprijzen enorm gestegen, waardoor de marges steeds kleiner worden. Tel daar de lopende belastingschulden bij op, en je begrijpt waarom het mkb huiverig is”, zegt Luuc Mannaerts, CEO bij October Nederland.

Toch zou het mkb niet moeten bezuinigen op digitalisatie, vindt Mannaerts. “De toegevoegde waarde van investeren in digitalisering heeft op termijn vaak een zeer positieve invloed op de omzet. Doe je dit niet als kleine ondernemer, dan verlies je de grote concurrenten straks uit het oog. Investeren hoeft ook overigens niet per se met enorme bedragen. Het verbeteren van je online verkoopkanalen kan al vanaf een paar honderd euro. Het vraagt wel om doorzettingsvermogen. Het gaat niet vanzelf, maar is een proces van trial and error. ”

Zestig procent van het mkb ziet digitalisering als voorwaarde voor groei. Zij zijn overtuigd van de mogelijkheden en het geld dat het oplevert. Desondanks blijft een grote slag uit. Te hoge kosten weerhouden een derde om sneller te digitaliseren. Bovendien weet de meerderheid nog niet precies hoe ze moeten profiteren van digitalisering.

Een ander struikelblok is het gebrek aan capaciteit op de werkvloer. Eén op drie ondernemers geeft aan een tekort aan mensen te hebben om te digitaliseren. Mannaerts: “En het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn beter wordt. Het vinden én behouden van goed personeel is momenteel een enorme uitdaging voor bijna iedere ondernemer.” Investeren in (nieuw) personeel is dan ook de grootste, beoogde investering voor komend jaar, zo blijkt uit de resultaten.