Bij gebrek aan laadpalen groot risico op lege batterij over de grens.

In de meeste landen van de Europese Unie is een groot tekort aan oplaadpunten voor elektrische auto's langs het wegennet. Uit de ranglijst blijkt dat Nederland met zijn laadinfrastructuur vooroploopt in Europa.

Volgens cijfers van ACEA zijn er tien landen in de EU waar nog niet één oplader is voor elke 100 kilometer aan belangrijke wegen. Dan gaat het bijvoorbeeld om Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië. Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent bestaat uit elektrische modellen.

Achttien EU-lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer weg. Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per honderd kilometer. In Nederland gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten, waarmee ons land Luxemburg, Duitsland en Portugal achter zich laat.

De ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen om de groene ambities te verwezenlijken.

De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, noemt ACEA bemoedigend. Evengoed wijst de organisatie op de "erbarmelijke staat van het oplaadnetwerk" in andere EU-landen.

(ANP)