Dutch FinTech Awards: Frans van Eersel bouwt met DoPay bank van de toekomst

Wereldwijd zijn er twee miljard mensen met een baan, maar zonder bankrekening. In opkomende economieën worden deze mensen iedere maand - of soms zelfs iedere week - contant betaald. Dopay biedt een online service waarmee ondernemingen alle medewerkers elektronisch kunnen betalen. Medewerkers zonder bankrekening ontvangen een dopay account en dopay card waarmee zij voor het eerst toegang krijgen tot financiële diensten.

 
Frans van Eerssel gebruikt de fictieve persoon ‘Marwan’ om het verhaal van dopay te vertellen. Deze Marwan woont in Egypte en werkt als software developer. Hij heeft een smartphone en de meeste dingen die wij in het Westen ook hebben. Marwan is naar Egyptische begrippen allerminst arm, maar hij heeft geen bankrekening. Doordat hij minder dan 6.000 dollar per jaar verdient, is hij ‘unbankable’. Hij is financieel niet interessant voor een traditionele (bricks & mortar) bank. En hij is niet alleen. Negentig procent van de mensen in de opkomende economie heeft geen bankrekening. 
 
Van Eersel heeft vier jaar in Egypte gewoond en ontwikkelde dopay met zijn Egyptische zakenpartner Hazim Madany. Hun oplossing moet de ‘cash cycle’ doorbreken waar particulieren en bedrijven in opkomende economieën zich nu in bevinden. Dit door middel van een payrolling en cash management service voor bedrijven en een dopay card, dopay-account en mobile banking app voor hun medewerkers. 
 
Welk probleem lost jullie concept op?
Van Eersel: “Door de bankinfrastructuur zoals die nu bestaat, ontvangen mensen als Marwan hun salaris in cash. Zij bewaren het thuis, hopend dat ze niet beroofd worden, en betalen alles cash: van elektriciteit tot kabelaansluiting en telefoonabonnement. 
 
Voor bedrijven in opkomende economieën zijn de meeste van hun werknemers en klanten ‘unbanked’. Zij hebben te maken met grote hoeveelheden contant geld, waarvan de verwerkingskosten oplopen tot 25 procent van hun omzet. Onze oplossing begint bij bedrijven die salaris uitbetalen. Aan hen bieden we onze payrolling en cash management service. Het tweede onderdeel is de dopay card met een daaraan gekoppelde bankrekening voor werknemers. 
 

Onmisbare cursussen en trainingen voor financials

Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen jouw vakgebied? Vind je het cruciaal dat je kennis en vaardigheden op peil zijn? Volg dan een opleiding bij Alex van Groningen. Opleidingen voor (financieel) managers die hun kennis en vaardigheden willen vergroten.

Bekijk het complete aanbod
 
Bedrijven kunnen het salaris naar de dopay account overmaken zodat mensen het geld kunnen opnemen, sparen, overmaken of online aankopen mee kunnen doen. Dit kan ook door middel van een app, die is gelinkt aan de dopay account. Een belangrijk onderdeel, want het aantal smartphones groeit spectaculair in opkomende markten.”
 
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Wij willen de bank van de toekomst bouwen. Gemakkelijk te gebruiken, low cost, mobile based en met de potentie om twee miljard ‘unbankable’ mensen tot winstgevende klanten te maken. We weten waar we aan beginnen; via mijn vorige bedrijf hebben we een platform ontwikkeld voor giraal betalingsverkeer. Dit is verkocht aan een dochter van de Egyptische centrale bank. 
 
Mijn partner Hazim was COO van de Bank of Alexandria en CEO van Tanmeyah, een bank voor microfinancieringen. Wij zijn een strategische samenwerking aangegaan met Barclays Egypt, dat formeel de uitgever van de dopay card is. De infrastructuur is cloud-based en kunnen wij overal uitrollen. Er is veel interesse voor onze oplossing en we hebben al een aantal bedrijven met in totaal 20.000 werknemers in Egypte als klant. Kleine bedrijven, maar ook grote als Vodafone.”
 
Hoe gaan jullie hier geld mee verdienen?
“Banken zijn in deze landen allemaal nog bricks & mortar en hebben een kostbare fysieke infrastructuur waardoor zij op klanten met inkomens onder 6.000 dollar geen geld kunnen verdienen. Wij werken zonder branches en zijn volledig mobile based. Bovendien werken wij vanuit één global processing center waardoor wij de kosten laag kunnen houden. Bedrijven zijn bereid om voor onze diensten te betalen omdat wij een probleem voor ze oplossen. Iets dat ik ook nog wil vermelden is dat wij deel hebben genomen aan het Barclays Accelerator-programma. Wij behoorden tot de eerste lichting van dat programma, waardoor we een global partnership met Barclays hebben kunnen bouwen.”
 
Dus dit zou wel eens heel groot kunnen worden?
“Onze ambities zijn wereldwijd. 2 miljard mensen hebben een job, maar geen bankrekening. 85% van die mensen woont in 15 landen. Dat is ons focusgebied. Twee maanden geleden hebben we een kantoor geopend in Ghana als hub voor West-Afrika. Inmiddels hebben we daar de eerste launching customers gevonden. Ons ambitie is om eind 2015 in tien landen actief te zijn. Dan ontstaan er ook heel snel schaalvoordelen, bijvoorbeeld voor internationale bedrijven die hun payrolling en cash management willen centraliseren.”