Frank Janssen, CFO van Connexxion: ‘Ik geloof heilig in optimale managementinformatie’

fallback
Frank Janssen werkt al meer dan een decennium bij het openbaar vervoer- en taxibedrijf Connexxion. In die periode heeft hij meegewerkt aan de metamorfose van een stoffig staatsbedrijf naar een marktleider in het collectief personenvervoer over de weg. Sinds 1 april is hij CFO. Financieel management.nl stelde hem tien vragen.

Kunt u een korte beschrijving geven van uw carrièreverloop?
Ik ben begonnen bij een van de streekvervoerbedrijven (NZH) in 1992 toen de eerste signalen van marktwerking bekend werden. Sindsdien heb ik ongeveer tien verschillende functies bekleed van strategische planning, finance & control, verandermanagement, operations, financieel directeur en nu dan CFO. Ik heb in meerdere divisies van het bedrijf gewerkt en ben actief betrokken geweest bij de de turn-around van het gehele bedrijf. Voordat ik per 1 april benoemd werd tot CFO was ik 1 jaar financieel directeur en daarvoor was ik actief als manager operations bij de divisie Taxi.

U was hiervoor financieel directeur van Connexxion Holding N.V., nu bent u CFO. Zijn er grote verschillen tussen uw huidige en vorige functie?
Ja, de eindverantwoordelijkheid is toegenomen aangezien ik nu met de twee collega’s van de groepsdirectie integraal mede verantwoordelijk ben voor Connexxion. Daarnaast is mijn portefeuille uitgebreid met de divisie Vloot en ICT.

U werkt al meer dan tien jaar voor het openbaar vervoer- en taxibedrijf. Wat spreekt u er zo in aan?
Het meest spreekt mij de grote verandering aan van een stoffig staatsbedrijf naar een actieve onderneming in een competitieve markt. Dat gaat weliswaar gepaard met lastige reorganisaties maar het levert ook een onderneming op waar veel mensen sterk betrokken zijn bij het bedrijf en gemotiveerd zijn om het bedrijf verder te verbeteren en succesvol te laten zijn in de markt.

Welke zaken houden u op dit moment bezig als CFO?
De belangrijkste zaken zijn:
– Winnen en behouden van een marktpositie met renderende contracten
– Strategie van de onderneming voor de komende 5 jaar
– Verbetering van de huidige performance van de divisies
– Beoordelen van uitbreidingsmogelijkheden en investeringsprogramma’s
– Financiering van de onderneming
– Publicatie van het half jaar bericht

Wat is uw toegevoegde waarde voor het bedrijf?
De kwaliteit die ik toevoeg, is een diepgaande kennis van het bedrijf, de processen, de mensen en de markten waarin de divisies opereren, gecombineerd met de financiële kennis en kennis van randvoorwaarden waarbinnen gepresteerd moet worden om het bedrijf gezond te houden en te verbeteren.

Wat zijn uw kernwaarden?
Allereerst betrouwbaarheid: als financieel verantwoordelijke een noodzakelijke kernwaarde die iedere dag naar voren komt. Dat betekent zowel betrouwbaar naar stakeholders buiten het bedrijf, maar ook naar de medewerkers toe.
Daarnaast betrokkenheid: een mensintensief bedrijf als Connexxion dat
dienstverlening als product biedt, staat of valt bij betrokkenheid van eenieder. Betrokken bij de klant maar ook bij de samenwerking met collega’s. Mijn betrokkenheid zit het met name in de contacten met mensen door het gehele bedrijf. Ik probeer zo breed mogelijk geïnformeerd te zijn en daar waar ik iemand kan helpen om iets op te lossen, heeft dat altijd mijn prioriteit.

Hoe zou u uw rol binnen de organisatie willen omschrijven?
Mijn rol beperkt zich zeker niet tot de cijfers. In mijn portefeuille zit onder andere ook corporate development. Daarin wordt onder meer de bedrijfsstrategie voor de onderneming ontwikkeld. Mijn eerder genoemde actielijst laat wel zien dat er een groter aandachtsgebied is dan alleen finance. Overigens geloof ik heilig in optimale managementinformatie ter verbetering
van de prestaties van alle bedrijfsonderdelen.

Met welke kansen en bedreigingen heeft de financial executive van vandaag te maken?
De kansen en bedreigingen doen zich actief voor in de markt. Zowel voor het openbaar vervoer als voor het taxivervoer zijn er veel aanbestedingen per jaar te winnen maar ook te verliezen. In het openbaar vervoer is Connexxion marktleider en kan daarmee in principe meer verliezen dan winnen. Aan ons de taak om deze logica in de praktijk niet te laten plaatsvinden en marktaandeel tegen aantrekkelijke condities te behouden.
De interne organisatie kent ook zijn kansen en bedreigingen. Er bestaat een continue druk op het gemiddelde kostenpatroon. Connexxion is in staat gebleken om een sterke daling van haar kostprijs te realiseren maar die druk zal voorlopig continueren en daar moet het bedrijf actief op blijven anticiperen.

Wat doet u in uw vrije tijd?
Zo veel mogelijk tijd besteden aan mijn drie dochters. Daarnaast sport ik nog
regelmatig; squash, golf en skeeleren.

Wat is uw levensmotto?
Er is veel meer mogelijk!

Mogen wij u ook interviewen? Heeft u onlangs als controller of financieel-manager een interessante carrière-stap gemaakt? Een stap die u met 10.000 collega’s wilt delen? Stuur dan een mailtje met een korte toelichting naar de redactie. Dan kunnen onze journalisten u interviewen.

Gerelateerde artikelen