Verkoop van GrandVision leidt tot miljoenenclaim en rechtszaak.

De franchisenemers van optiekketen Eye Wish hebben vergeefs geëist dat de ze 35 miljoen euro meekrijgen bij afsplitsing van Brilmij. De rechter vindt de eis ongegrond, aldus de uitspraak in een zaak tussen de twee. De franchisenemers moeten van de rechter hun eisen laten varen.

De kwestie draait om franchisers van Ey Wish, die worden afgesplitst van Brilmij, een dochterbedrijf van brill enconcern GrandVision. Een groep franchisers van optiekketen Eye Wish eiste financiële zekerheid van Brilmij Groep, omdat GrandVision geen duidelijkheid geeft over hun toekomst. Als die zekerheid er niet komt, wilden zij dat de afsplitsing niet doorgaat.

De rechter oordeelde gisteren echter anders. "Ik begrijp de zorgen over de toekomst en de onzekere situatie waarin de franchisers verkeren. En natuurlijk hebben zij recht tot verzet. Maar de vorderingen moeten wel concreet zijn en dat is niet het geval", zo citeert De Telegraaf de rechter.

Het protest tegen de afsplitsing van het brillenconern is van de Eye Wish Franchisenemers Vereniging, die franchisers met in totaal 61 winkels vertegenwoordigt.

Het geschil tussen Brilmij en de Eye Wish-franchisers is een gevolg van de overname in juni van moedermaatschappij t GrandVision door het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica. De Europese Commissie gaf toestemming voor de overname, onder voorwaarde dat er gezonde concurrentie in de markt te behouden moest blijven.

Om te voldoen aan deze voorwaarde moest GrandVision bepaalde ketens van de hand doen, waaronder Eye Wish. Van de 253 Eye Wish-winkels in Nederland worden er 142 afgesplitst in een nieuw op te richten BV. Ook alle 61 franchisers gaan mee.

De franchisers willen dat dochterbedrijf Brilmij Groep van GrandVision geld stopt in de nieuwe BV, om zo zekerheid mee te geven aan de nieuwe BV. Dat zou moeten garanderen dat die voorlopig aan haar financiële verplichtingen kan voldoen.

"De franchisers zijn bang dat de splitsing gaat leiden tot minder budget, bijvoorbeeld voor reclame-uitingen", zo motiveerde advocaat Dirk van den Berg de claim van de franchisenemers. "Ook is het noodzakelijk voor bedrijven om een veilige buffer aan te houden. Wij hebben die nu ingeschat op 250.000 euro per winkel."

(ANP)