Fortis is verleden tijd, merk zal verdwijnen

Het aandeel Fortis, dat gisteren voor het eerst sinds ruim een jaar weer verhandelbaar is, klapte in elkaar. Het aandeel eindigde op een slotstand van 1,20 euro. De Nederlandse Fortis Bank wil de naam op termijn veranderen vanwege de smet die er nu op heerst. Dat zei Jan van Rutte, bestuursvoorzitter van Fortis Nederland.

‘We zullen de naam Fortis moeten loslaten’, zei Van Rutte. Hij merkte op dat de naam Fortis een negatieve bijklank heeft gekregen door de crisis bij de bankverzekeraar. ‘Dat heeft zijn weerslag op Fortisbank Nederland.’

De handel werd gisteren hervat nadat het beursfonds meer details bekend maakte over de overblijfselen van de eens grote bankverzekeraar uit de Benelux die een jaar geleden de gedurfde overname van ABN AMRO deed.

Op de balans van Fortis Nederland staan slechts nog de internationale verzekeringstak en een meerderheidsbelang (66 procent) in een pakket met gestructureerde kredieten. Daarnaast is er nog 10,5 miljard euro aan cash.

Wat de nieuwe naam van de bankverkeraar wordt is op dit punt nog onbekend. Volgens Van Rutte hangt dit mede af van het verloop van de integratie met ABN AMRO. ‘Gaat de integratie door, dan ga je naar de namen kijken die beschikbaar zijn of een nieuwe naam. Gaat de integratie niet door, dan zul je een heel andere naam moeten kiezen.’

Wanneer de naam Fortis verdwijnt zal in Nederland niets nog herinneren aan het bestaan van het Fortis-concern. Onlangs waren er geruchten dat Fortis niet zou worden geïntegreerd in ABN AMRO, maar dat het zou worden verkocht aan Deutsche Bank. Dat werd echter ontkend.

Wat er met de sponsorcontracten van Fortis gaat gebeuren als de naam verdwijnt zal nog moeten worden bekeken. De bank is onder meer shirtsponsor van voetbalclub Feyenoord. ‘We zijn aan het kijken naar onze sponsorcontracten. Daar waar Fortis op shirts of gebouwen staat zullen we iets moeten doen.’