Enige tijd geleden schreef LinkedIn-oprichter Reid Hoffman over de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen. In dit artikel maakte hij duidelijk hoe je jouw competitieve voordeel als professional kunt bepalen. In dit vervolg beschrijft hij de volgende stap, namelijk hoe je dit competitieve voordeel in een flexibel persistent carrièreplan kunt verwerken.

Lees hier het voorgaande carrièreartikel van Reid Hoffman; de 3 puzzelstukken die je carrièrepad vormen.

De oude manier van denken over carrièreplannen
Het best verkochte carrière boek aller tijden heet ‘What Color is Your Parachute?’. De titel slaat terug op carrièretransities. Als je ‘uitstapt’ bij een baan, wat voor kleur heeft dan je parachute? Welke vaardigheden heb je verworven en welke richting ga je op? In het carrièrelandschap van vandaag is dat echter de verkeerde vraag, stelt Reid Hoffman. De vraag moet zijn of jouw parachute je wel omhoog kan houden in continu veranderende omstandigheden. Misschien zit je parachute wel vol met gaten…

In het eerste hoofdstuk van ‘What Color is Your Parachute?’ stelt auteur Richard Bolles dat voordat je op banenjacht gaat, je moet vaststellen waar je precies naar op zoek bent. Ook Stephen Covey zegt dit – in andere bewoordingen – in zijn beroemde ‘Seven Habits of Highly Effective People’. ‘Begin altijd met het einde voor ogen.’ Je zult volgens deze breed geaccepteerde wijsheid je persoonlijke mission statement helder moeten stellen om je te kunnen focussen op je doelstellingen. Zodra je jouw doel helder hebt, vertellen deze boeken ons, moet je een gedetailleerd plan maken om dit doel te verwezenlijken. Bedenk waar je over tien jaar wilt staan en werk vervolgens terug in de tijd om een routekaart te ontwikkelen om daar te komen.

Deze filosofie heeft zeker sterke punten, benadrukt Hoffman. Als je passie voor iets hebt, zul je plezier hebben, het langer volhouden en meer bereiken. Echter, in de huidige tijd heeft de filosofie ook een aantal serieuze problemen. Ten eerste gaat het uit van een statische wereld, terwijl de arbeidsmarkt bepaald niet meer is wat het dertig jaar geleden was. Bepalen waar je over tien jaar wilt staan en een plan maken om daar te komen zou misschien werken als je in een boot een rustig meer wilt oversteken. Maar het meer is niet rustig. Je begeeft je in een chaotische oceaan. Jij zult veranderen, evenals je omgeving, je concurrenten en je bondgenoten.
__________________________________________________________________________________
Toe aan nieuwe uitdaging?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Voor controllers, accountants,  administrateurs en financieel managers. Vind uw droombaan op Finance.nl  en plaats uw CV in de CV-databank om door werkgevers gevonden te worden.
__________________________________________________________________________________

Ten tweede veronderstelt de oude filosofie dat diepgaande zelfkennis gemakkelijk verkrijgbaar is. Het is juist erg lastig om exact te bepalen waar je passie voor hebt, plus dat het kan veranderen door de jaren heen. Het is daarom niet handig om je op één enkele droom vast te pinnen en daar je hele carrière rond te vormen. Ten derde, zoals Hoffman ook schreef in zijn vorige artikel, omdat je hart ergens ligt wil nog niet zeggen dat iemand bereid is je te betalen om het te doen.

Dus wat nu? Moet je een strak pad volgen of flexibel blijven? Moet je naar je hart luisteren of de markt volgen? Het antwoord is beide. Dit werkt hetzelfde voor ondernemers. Zij moeten hun visie blijven volgen, maar tegelijkertijd goed kijken naar waar hun klanten behoefte aan hebben en bereid zijn voor te betalen. Zulke ondernemers zijn geobsedeerd door feedback van klanten, maar weten ook wanneer ze niet naar hun klanten moeten luisteren.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun keus op jonge leeftijd hebben gemaakt. Bill Clinton wilde op zijn zestiende president worden, maar de meeste van ons zigzaggen door het leven. Tony Blair probeerde een jaar van de grond te komen als rock muziek promotor voordat hij de politiek in ging. De beste carrières zijn permanent in ontwikkeling.

Het is hierbij wel belangrijk te beseffen dat ondernemende mensen zich weliswaar continu ontwikkelen, maar ze hun keuzes niet willekeurig maken maar dit juist zeer gedisciplineerd doen. Ze plannen heel strak, ook al hebben ze niet één heel strak plan. Dat noemen we A-B-Z planning.

De A-B-Z-methode
De A-B-Z-methode is het antigif voor de eerder besproken ‘Welke kleur heeft jouw parachute?’ techniek. Het is een adaptieve aanpak voor planning, sterk gebaseerd op leren door fouten. Het stelt je in staat om kansen na te jagen en risico’s af te dekken. A-B-Z planning is niet iets dat je één keer doet aan het begin van je carrière. Het kent geen begin, midden en eind. Het is net zo relevant voor iemand van 50 als iemand die net geslaagd is voor zijn opleiding. Plannen en aanpassen is in iedere fase van je carrière belangrijk.

Waar staan A, B en Z voor?

Plan A staat voor je huidige plan, je huidige baan, je huidige stelling over wat jou onderscheid op de arbeidsmarkt.

Plan B is die nieuwe kans die je soms tegenkomt en waar je meer potentie in ziet dan in je huidige professie. Wanneer mensen ‘Plan B’ horen, denken ze vaak dat je dit plan kiest wanneer Plan A niet werkt. Maar het kan prima zijn dat Plan A weliswaar werkt, maar dat Plan B veel aantrekkelijkere mogelijkheden biedt in termen van inhoudelijke vervulling, salaris, leer- en groeimogelijkheden.

Idealiter is Plan B weliswaar verschillend, maar toch gerelateerd aan wat je nu doet. Als je dan overschakelt, kun je geleerde lessen uit je huidige baan wel meenemen en toepassen in je nieuwe uitdaging. Plan B is niet zozeer een plan dat je opschrijft, maar iets waar je je continu bewust van bent in de uitvoering van Plan A. Waar liggen kansen en welke van mijn skills kan ik daarin kwijt?

Plan Z is het worst case scenario. Bijvoorbeeld, je kunt altijd nog boekhouder worden bij de autodealer op de hoek. De zekerheid die Plan Z je geeft, stelt je in staat wat risico’s te nemen in je carrière. Als je uitzicht hebt op bijstand, het niet langer kunnen opbrengen van je hypotheek en je auto moeten verkopen, zul je niet snel Plan A opgeven om met Plan B in het diepe te springen. Een realistisch Plan Z geeft je zekerheid om weer op te staan nadat je een keer gefaald hebt.

Het derde en laatste artikel van de reeks – 5 sleutelfactoren van een sterk carrièreplan – volgt volgende week.