Q-Card lanceert innovatieve app waarmee bedrijven online uitgaven beter controleren en beheren.

Het nieuwe Rotterdamse fintech label Q-Card stelt bedrijven in staat om hun werknemers via een uniforme betaaloplossing virtuele betaalkaarten aan te laten vragen. De intuïtieve aanvraagprocedure via de Q-Card app geeft bedrijven de flexibiliteit om aangepaste budgetten en goedkeringsregels per type gebruiker in te stellen voor de aankopen van producten en diensten.

Voor iedere aankoop wordt een éénmalige gelimiteerde card verstrekt. Deze virtuele Q-Cards zijn volwaardige Mastercards, vergelijkbaar met een fysieke creditcard die ook voorzien is van een kaartnummer, geldigheidsdatum, CVC en verificatie code. De app zal zorgen voor een veilige en transparante cashflow door online aankopen direct te koppelen aan transacties, de vastlegging van uitgavengegevens met gedetailleerde rapportages en een naadloze integratie met elk gewenst boekhoudpakket.

Q-Card is een initiatief van Quyntess, expert op het gebied van Supply Chain Management apps waarmee de samenwerking tussen ketenpartners wereldwijd wordt verbeterd. Met de ontwikkeling van Q-Card richt het bedrijf zich op een nieuwe product-marktcombinatie waarbij bedrijven zogenaamde “long tail spend” onder controle brengen met vooralsnog focus op “online” spend als snelgroeiende categorie.

Het voordeel is dat hiervoor in het ERP of boekhoudpakket voor deze brede en slome groep eenmalige leveranciers geen stamgegevens opgevoerd moeten worden met daaraan steeds vaker gekoppelde eisen op het vlak van “Know Your Customer” (KYC). “We zijn er ontzettend trots op dat we dit product geheel volgens de Agile principes ontwikkeld hebben voor één van onze launching customers,” aldus Rob van Ipenburg, Algemeen Directeur bij Q-Card.

“De trend van online zakelijke aankopen zal in Nederland net als elders in de wereld toenemen en dat vraagt om een efficiënte betaaloplossing zoals Q-Card. In Nederland bereikt dit segment een groei van 70 procent in 2025. Bij veel bedrijven is dit inmiddels 10 procent of meer van het spend volume en daarom sluit deze oplossing uitstekend aan op digitale transformatie van Procure-to-Pay processen.”

Om het uitgeven van de kaarten (“card issuing”) zorgvuldig te faciliteren heeft Quyntess gekozen voor een strategische samenwerking met Adyen, dat wereldwijd actief is met haar financiële technologie. “Adyen faciliteert de volledige transactieflow – dat betekent zowel de uitgave van de kaarten als acquiring,” aldus Thom Ruiter, VP Banking and Financial Products bij Adyen. “We zijn ontzettend blij om deze samenwerking aan te gaan met Quyntess. Naast de vele gebruikers in e-commerce breiden we samen met Quyntess ons Issuing portfolio uit in diverse branches, zoals de maakindustrie en logistieke sectoren.”