‘Financial moet bedrijfskennis bijspijkeren’

‘Financial moet bedrijfskennis bijspijkeren’
Bijscholing nodig over datamodellering, analyses, technologie en bedrijfskunde.

Financiële professionals in bedrijven moeten betere en bredere vaardigheden ontwikkelen. Hun functionele, boekhoudkundige kennis moet geïntegreerd worden met datamodellering, geavanceerde analyses en technologie.

Dat staat in een adviesrapport van de taskforce van internationale finance-experts en het IMA (Institute of Management Accountants). Het adviesrapport beschrijft de ‘managementaccounting-vaardigheden; waarover volgens de onderzoekers starters in financiële functies moeten beschikken. “Ongeacht of zij een functie in het bedrijfsleven, het publieke domein of elders ambiëren.”

De aanbevelingen hebben betrekking op financiële professional in het algemeen, aldus een toelichting. “Wat we in Nederland ook wel eens boekhouder noemen. Echter is er ook overlap gekomen tussen controllers en boekhouders , waardoor functiescheidingen zijn vervaagd.”

In het rapport valt te lezen dat financials niet alleen de cijfers moeten begrijpen, maar ook de bedrijfsvoering en het strategisch management. Dit is nodig om waarde toe te voegen aan hun organisaties en een rol te spelen bij interne besluitvorming.

“Vaardigheden die in het verleden voldoende waren, zijn niet langer genoeg om te voldoen aan de behoefte van de professionele financial van vandaag”, zegt Gwen van Berne, ICS board member, Chair-Elect IMA en Nederlands lid van de taskforce. “Daarvoor is de aansturing van een grote organisatie of internationaal opererend bedrijf te complex geworden.”

“Dit is het gevolg van de transities die economieën en sectoren doormaken. Actuele data zijn tegenwoordig beschikbaar in de financiële omgeving en de financial moet de directie breed kunnen adviseren bij besluitvorming.”

Het andere handvat dat het adviesrapport biedt bestaat uit een inventarisatie van onderwerpen voor de lesstof, leerdoelen en resultaten die nodig zijn om de vaardigheden te beheersen. Volgens de opstellers van het rapport hoort deze lesstof ook thuis op de accountantsopleidingen.

“In Nederland zien we een groot deel van de accountancystudenten aan de slag gaan als accountant in business”, zegt Alain Mulder, Senior Director Europe Operations bij IMA. “Het is van essentieel belang dat zij niet alleen de klassieke accountingvakken krijgen, maar ook hun kennis op het gebied van management-accounting ontwikkelen. Anders zijn zij onvoldoende voorbereid om hun rol in het bedrijfsleven succesvol te vervullen.”

Gerelateerde artikelen