Fiets van de zaak, en er naartoe

Werkgevers en werknemers onbekend met aantrekkelijke bijtellingsregel voor de fiets van de zaak.

Fietsen, met of zonder elektrische aandrijving, is populair. Het draagt ook bij aan een duurzame samenleving en de eigen gezondheid. Toch rijdt op dit moment slechts 1 procent van de werkende Nederlanders een zakelijke fiets of e-bike. Dat terwijl ruim 70 procent van hen ervoor open staat. Van deze groep zou 92 procent willen dat dit door de werkgever wordt gefaciliteerd. Dit blijkt uit een onderzoek van mobiliteitsoplosser ALD Automotive onder bijna 1.500 professionals, waarbij de interesse naar een fiets van de zaak en de kennis omtrent de fiscale regels in kaart is gebracht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 18 procent van de werkgevers het gebruik van de fiets of e-bike promoot. Een barrière is volgens de onderzoekers de fiscale regelgeving: een derde van de 1.500 ondervraagden ervaart dit als 'erg lastig'. Bijna de helft weet niet wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het leasen van een fiets of e-bike.

Fiscale regels

Vanaf dit jaar betalen werknemers 7 procent bijtelling voor een leasefiets. Voor de fiets van de zaak mag een werkgever geen onbelaste reiskostenvergoeding betalen over de kilometers die op de ter beschikking gestelde fiets van de zaak worden gereden, maar je mag  wel de kilometers vergoeden die medewerker met een eigen vervoermiddel reist. Deze combinatie leidt tot onduidelijkheid over hoe dit in de praktijk uit te voeren. "Het mooie is dat de nieuwe fiscale regeling die standaard uitgaat van 7 procent bijtelling voor een fiets van de zaak, veel beter aansluit bij de wensen van werknemers: 93 procent van de ondervraagden vindt het bijvoorbeeld een belangrijke voorwaarde dat zij een leasefiets van de zaak ook privé mogen gebruiken zónder rittenadministratie,” aldus ALD Automotive.

(bron: ANP, ALD Automotive; foto Andrea Piacquadio, Pexels)